بررسی رابطه رهبری پدرانه با بهزیستی عاطفی و توسعه حرفه‌ای معلمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: معلمان شایسته از عوامل کلیدی بهبود نظام آموزشی هستند. سبک رهبری تأثیرگذار و برخورداری معلمان از بهزیستی عاطفی موجب ارتقای عملکرد حرفه‌ای پایدار آن‌ها می‏شود، که درنهایت تأثیر مثبتی بر کیفیت آموزش دانش‌آموزان خواهد داشت. این پژوهش به بررسی رابطه رهبری پدرانه در بهزیستی عاطفی و توسعه حرفه‌ای معلمان می‌پردازد. روش‌ها‌: این پژوهش با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر کرمانشاه می‎ شود که تعداد آن‌ها 906 نفر است؛ از این تعداد، 479 نفر معلمان مرد و 427 نفر معلمان زن می‌باشند. برای تعیین نمونه، روش نمونه ‏گیری تصادفی ساده به کار برده شد که طبق جدول مورگان 270 نفر (91 نفر مرد و 179 نفر زن) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ ها از سه پرسش‎نامه سبک رهبری پدرانه چنگ و همکاران (2000)، پرسش‎نامه بهزیستی عاطفی ون کاتویک و همکاران (2000) و پرسش‎نامه توسعه حرفه‌ای معلمان نیوجرسی (2014) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار استنباطی، آزمون t تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که در سبک رهبری پدرانه، مؤلفه‌های رهبری خیرخواهانه و اخلاق‌مدارانه با بهزیستی عاطفی و توسعه حرفه‌ای معلمان ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که رهبری اخلاق ‏مدارانه توان پیش‌بینی بهزیستی عاطفی معلمان را دارد. علاوه بر این، رهبری اخلاق‌مدارانه و رهبری قدرت‌طلبانه می‎ توانند توسعه حرفه‌ای معلمان را پیش‌بینی کنند .نتیجه‌گیری: این پژوهش بر تأثیر سبک رهبری پدرانه در ارتقای بهزیستی عاطفی و توسعه حرفه‌ای معلمان تأکید دارد. نتایج نشان می‌دهد که سبک رهبری پدارانه با ایجاد محیطی سازنده و حمایتگر، معلمان را برای ایفای مؤثرتر نقش تعلیم و تربیت آماده می‌کند. پیشنهاد می ‏شود مدیران با بهره‌گیری از اصول رهبری پدرانه شرایطی فراهم کنند که توسعه پایدار و کیفیت مطلوب نظام آموزشی تحقق یابد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Emotional Well-being, Professional Development, Benevolent Leadership, Ethical Leadership, Authoritarian Leadership, Paternal leadership

نویسندگان [English]

  • kobra khabareh 1
  • Mostafa jamali 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 PhD candidate of Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Competent teachers are key factors in improving the educational system. An impactful leadership style and teachers' emotional well-being enhance their professional performance, ultimately affecting the quality of student education. This study examined the role of paternal leadership in teachers' emotional well-being and development. Methods: This research was conducted using a descriptive correlational method. The statistical population consisted of all primary school teachers in District 1 of Kermanshah city, totaling 906 individuals; of whom, 479 were male teachers and 427 were female teachers. For sample selection, a simple random sampling method was employed, and according to Morgan’s table, a sample of 270 individuals (91 males and 179 females) were chosen. Data were collected using three questionnaires: the Paternalistic Leadership Style Questionnaire by Cheng et al. (2000); the Emotional Well-Being Questionnaire by Van Katwyk et al. (2000); and the New Jersey Teachers’ Professional Development Questionnaire (2014).   Findings: The results of the study indicated that in the paternal leadership style, the components of benevolent and ethical leadership had a significant and positive relationship with teachers' emotional well-being and professional development. Additionally, regression analysis revealed that Ethical Leadership could predict teachers' emotional well-being. Furthermore, ethical and power-oriented leadership were found to predict teachers' professional development. Conclusion: This study highlighted the impact of paternalistic leadership on teacher well-being and professional development. It suggests that leaders foster a supportive environment for sustainable development and improved educational quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Authoritarian leadership
  • benevolent leadership
  • emotional well-being
  • ethical leadership
  • paternal leadership
  • professional development