تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری‌های برنامه درسی در بین معلمان مقطع ابتدایی بر اساس مدل پذیرش مبتنی بر توجه (CBAM)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 دانشجوی دکتری برنامه ‏ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 دانش ‏آموخته رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: پذیرش نوآوری‌های برنامه درسی، مستلزم شناخت دقیق عوامل مؤثر بر آن است. این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری‌های برنامه درسی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج، بر اساس مدل پذیرش مبتنی بر توجه (CBAM) انجام شده است. روش: رویکرد تحقیق کمّی و به طور خاص از راهبرد توصیفی_پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری شامل 298 معلم مقطع ابتدایی شهرستان سنندج بود. شیوه نمونه‏ گیری به صورت تصادفی ساده صورت پذیرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش یک پرسش‏نامه محقق ‏ساخته دارای 37 سؤال و مقیاس پنج درجه ‏ای طیف لیکرت است. جهت تجزیه و تحلیل نتایج، از شاخص ‏های آمار توصیفی و آزمون ناپارامتری به دلیل عدم نرمال بودن داده ‏ها و از آزمون پارامتری تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل جهت مقایسات میانگین استفاده شد. کلیه تحلیل ‏های آماری با استفاده از نرم ‏افزار SPSS ورژن 26 صورت گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بیشترین نگرانی معلمان در مواجهه با نوآوری‌های برنامه درسی، مربوط به دو بُعد «دانش و اطلاعات» و «مؤلفه‌های شخصی» بود که بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادند. این موضوع بیانگر آن است که معلمان در درجه نخست نسبت به درک مفاهیم نوآوری و تأثیرات فردی آن دغدغه دارند؛ همچنین نتایج تحلیل آماری نشان داد که سطوح نگرانی معلمان بر اساس سابقه خدمت، مدرک تحصیلی و جنسیت، تفاوت معناداری ندارد، اما در بُعد «همکاری»، بین گروه‌های مختلف حوزه تحصیلی، تفاوت معناداری مشاهده شد. (sig = 0.048)  این یافته حاکی از نقش مؤثر زمینه تحصیلی در نگرش مشارکتی معلمان نسبت به نوآوری‌های برنامه درسی است.نتیجه‌گیری: عواملی مانند سابقه کار، مدرک تحصیلی و جنسیت، تأثیر قابل‌توجهی بر سطوح نگرانی معلمان ندارند؛ در مقابل، وجود اختلاف معنادار میان حوزه تحصیلی و متغیر همکاری، نشان‌دهنده اهمیت و نقش محسوس زمینه‌های علمی در تعاملات آموزشی است؛ لذا لازم است آموزش‌های هدفمند و حمایت‌های لازم برای ارتقای همکاری و تقویت دانش معلمان فراهم شود. این اقدامات می‌توانند به تسهیل فرایند پذیرش نوآوری‌های برنامه درسی کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Factors Influencing the Acceptance of Curriculum Innovations among Elementary School Teachers Based on the Concern-Based Adoption Model (CBAM)

نویسندگان [English]

  • Jamal Salimi 1
  • Ali aminnibag 2
  • Kayvan Rezaei 3
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Kurdistan
2 PhD. Candidate of Planning of Higher Education Development, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Graduated in Curriculum Development, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives:  The acceptance of curriculum innovations requires a precise understanding of the factors that influence it. This study was conducted with the aim of identifying and prioritizing the factors affecting the acceptance of curriculum innovations among elementary school teachers in Sanandaj, based on the Concern-Based Adoption Model (CBAM). Methods: A quantitative research approach and specifically a descriptive-survey strategy were used. The statistical population of the study was 298 elementary school teachers in Sanandaj. The sampling technique was simple random method. The data collection instrument in this study was a researcher-made questionnaire with 37 questions and a five-point Likert scale. Descriptive statistics and non-parametric tests were used to analyze the results due to the non-normality of the data. Parametric tests of Multivariate Analysis Of Variance And Independent T-tests were used for mean comparisons. All statistical analyses were performed using SPSS version 26 software. Findings: The results of the study showed that the main concern of teachers in dealing with curriculum innovations is related to the stages of knowledge and information and personal components, which have the highest mean. Also, teachers' levels of concern were not significant in relation to work experience, educational degree, and gender, while the field of study showed a significant difference between the groups (0.048) in the cooperation variable at the 0.05 level. Conclusion: Factors such as work experience, educational qualifications, and gender do not have a significant effect on teachers' levels of concern. In contrast, the existence of a significant difference between the field of study and the collaboration variable indicates the importance and tangible role of scientific fields in educational interactions. Therefore, it is necessary to provide targeted training and necessary supports to promote collaboration and strengthen teachers' knowledge. These measures can help facilitate the process of accepting curriculum innovations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Attention-Based Acceptance Model
  • Elementary Teachers
  • Sanandaj City
  • Innovation in Curriculum