ارزیابی برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی(آموزگاری) دوره مهارت ‏آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه اساتید و مهارت آموزان جهت ارائه الگوی مطلوب برنامه درسی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

2 عضو هیأت علمی، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی (آموزگاری) دوره مهارت ‏آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه اساتید و مهارت ‎آموزان جهت ارائه الگوی مطلوب برنامه درسی است. پژوهش، ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. در بخشِ کمّی، از روش پژوهش پیمایشی و در بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری شامل اساتید و مهارت ‎آموزان ماده 28 در سال تحصیلی 1403-1402 در استان همدان بود که بر اساس جدول مورگان به شیوه تصادفی ساده، 173 مهارت ‏آموز ماده 28 رشته آموزگاری و 24 مدرس در بخش کمی؛ و 14 مدرس نیز در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‏ گیری هدفمند (ملاک‏­محور) تا حد اشباع داده‏ ها انتخاب شدند و مصاحبه عمیق نیمه ‏ساختار یافته با آنها صورت گرفت. برای جمع ‏آوری داده ‏های پژوهش در بخش کمی از پرسشنامه محقق‏ ساخته اقتباس ­شده از پرسشنامه (قادری و شکاری، 1393) و در بخش کیفی از مصاحبه نیمه­ساختاریافته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص، تأیید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ، 8/0 به ‏دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ‏های کمی از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمونt  تک ‏نمونه ‏ای و t مستقل، و آزمون مدل اندازه ‏گیری انعکاسی، آزمون‏های مدل ساختاری، آزمون برازش کلی مدل (SRMR) و نیکویی برازش GOF) و برای بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاد شد. یافته‏ های پژوهش نشان داد که تفاوت معنی‏ داری بین نتایج به ‎دست آمده و میانگین فرضی (3) وجود دارد؛ بنابراین می ‏توان نتیجه گرفت برنامه موجود مهارت آموزان ماده 28 از دیدگاه مهارت‎ آموزان و اساتید این دوره، نیازمند بازنگری است و این امر سبب شد طراحی برنامه درسی، انجام و در نهایت، الگو و مدل قابل قبولی به دست آید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Curriculum of the Primary Education of the Skill Training Course Article 28 of Farhangian University from the Viewpoints of Educators and Skill Learners to Provide a Desirable Curriculum Model

نویسندگان [English]

  • Hosein Abbasi 1
  • Mohsen zolghadr nasab 2
  • Zohreh Karami 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
2 Faculty Member, Educational Sciences Training Group, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to evaluate the curriculum of the Primary Education program of the Skill Training Course of article 28 of the Farhangian University from the perspectives of instructors and trainees in order to suggest an optimal model. This research is a sequential exploratory mixed-methods study. A quantitative approach using survey research was used in a small part, and thematic analysis was used in the qualitative part. The statistical population included all instructors and trainees of Course 28 in the academic year 2023-2024 in Hamadan province from among whom, based on the Morgan’s table, using simple random sampling, 173 skill learners of the course Article 28 and 24 instructors were selected in the quantitative section; and 14 instructors were selected in the qualitative section using purposive sampling (criterion-based) until data saturation was reached. Semi-structured in-depth interviews were also conducted with them. For data collection in the quantitative section, a researcher-made questionnaire adapted from the questionnaire by Ghaderi and Shekari (2014) and in the qualitative section, a semi-structured interview was used. The validity of the questionnaire was confirmed by specialized professors, and its reliability was obtained through Cronbach's alpha, which was 0.8. For the analysis of quantitative data, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (One-sample t-test, independent samples t-test, reflective measurement model testing, structural equation modelling, Standardized Root Mean Square Residual (SRMR), and Goodness of Fit (GOF)) were employed, while thematic analysis was used for the qualitative section. The findings of the research indicated that there is a significant difference between the obtained results and the hypothetical mean (3). Therefore, it can be concluded that the existing program for trainees of Course 28 from the perspectives of both trainees and instructors requires revision. This led to the design of a new curriculum, which was carried out, ultimately resulting in an acceptable model and framework.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Desirable model
  • Evaluation
  • Skill learners of Article 28
  • Primary education