نقش رهبری ذهن آگاه در توسعه رجحان شغلی معلمان با میانجی گری تعهد سازمانی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران

2 دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه ملایر

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.

10.48310/tpd.2025.17478.1768

چکیده

پیشینه و اهداف: شیوه و سبک رهبری سازمان، نقش بسیار مؤثری در عملکرد و اثربخشی سازمان دارد. هدف از انجام این پژوهش، شناخت نقش رهبری ذهن ‏آگاه در توسعه رجحان شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی، در معلمان می‌باشد. روش‌ها: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات و اجرا، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهر ملایر بود که حجم نمونه‏ به تعداد 350 نفر با فرمول کوکران تعیین و نمونه‏ها به روش طبقه‎ای انتخاب شدند. به‏منظور گردآوری اطلاعات از پرسش‏نامه‏های استاندارد تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1990)، رجحان شغلی (آمابایل، 1994)، ذهن‏آگاهی (پراتشر و همکاران، 2018) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ‏ها از دو نرم ‏افزار اس پی اس اس26 و اسمارت پی ال اس3 استفاده شد. یافته ‏ها: یافته ‏های پژوهش نشان داد؛ رهبری ذهن ‏آگاه بر رجحان شغلی (346/0beta=) و تعهد سازمانی (332/0beta=) اثر مستقیم و معناداری دارد. تعهد سازمانی بر رجحان شغلی (496/0beta=) اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، تأثیر غیر مستقیم رهبری ذهن‏آگاه  از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی بر رجحان شغلی (125/0beta=) معنادار است. همچنین یافته ‏ها نشان داد رهبری ذهن ‏آگاه از طریق تعهد سازمانی بر رجحان شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد (125/0). نتیجه ‏گیری: بر اساس نتایج پژوهش، پرورش رهبرانی ذهن ‏آگاه می ‏تواند یکی از مؤلفه‏ها و بسترها برای توسعه معلمان در نظام آموزشی باشد؛ رهبرانی که بتوانند با تقویت تعهد سازمانی و توسعه انگیزش در سرمایه ‏های فکری سازمان، در خدمت تعالی سازمان باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of mindful leadership in influencing teachers' career preferences by fostering organizational commitment

نویسندگان [English]

  • masome abbasi rad 1
  • abbas khakpour 2
  • mohsen nazarzade zare 3
1 m.a student in educational science
2 associate prof of malayer university
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran,
چکیده [English]

abstract
Background and Objectives: The style of organizational leadership plays a crucial role in the performance and effectiveness of an organization. This research aimed to understand the impact of mindful leadership on job preference, with organizational commitment acting as a mediator among teachers. Methodology: This study was applied research with a descriptive-correlational approach. The statistical population consisted of primary school teachers in Malair city, with a sample size of 384 determined using Cochran's formula and selected through cluster sampling. Standard questionnaires on organizational commitment (Allen and Meyer, 1990), job preference (Amabail, 1994), and mindfulness (Pratcher et al., 2018) were used on a five-point Likert scale. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha method, resulting in values of 0.84, 0.84, and 0.94, respectively. Data analysis included descriptive statistics such as percentages, frequencies, and averages, as well as confirmatory factor analysis, path analysis, and structural equation modeling.Findings: The research revealed that mindful leadership had a direct and significant impact on job preference (beta=0.346) and organizational commitment (beta=0.332). Organizational commitment also had a direct and significant effect on job preference (beta=0.496). Additionally, the indirect effect of mindful leadership on job preference through organizational commitment was found to be significant (beta=0.125).

کلیدواژه‌ها [English]

  • mindful leadership"
  • " career preferences"
  • " organizational commitment"
  • " teacher"
  • "educational system