راهبردهای معلمان برای مقابله با کمبود/عدم مشغولیت رفتاری دانش‌آموزان در کلاس درس

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران

10.48310/tpd.2024.16279.1643

چکیده

عدم مشغولیت رفتاری دانش‌آموزان در کلاس درس، یکی از دغدغه­ های مهم همه معلمان بوده است. پژوهش حاضر به بررسی راهبردهای مورد استفاده معلمان به منظور برخورد با عدم مشغولیت شاگردان و بهبود آن می­ پردازد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، از نوع کیفی بنیادین است. به این منظور، تعداد 109 دبیر از شهرستان‏ های مختلف غرب مازندران در این تحقیق شرکت داده شدند. برای گردآوری داده‌ها از پاسخ ‎های مکتوب شرکت‏ کنندگان به 16 موقعیت فرضی استفاده شد. داده­ ها با روش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از کدگذاری اولیه و استخراج راهبردها، هشت دسته کلی راهبرد، شناسایی شدند. در این راستا، پاسخ‎ های کیفی نیز به داده­ های کمّی تبدیل شدند تا امکان شمارش و مقایسه کمّی میزان به کارگیری راهبردها نیز فراهم شود. برای تحلیل داده­ ها از الگوی استانکه و بلومکه[1] (2021) استفاده شد و تحلیل داده‏ ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA 2022 انجام گرفت. یافته­ ها نشان داد که معلمان از سه دسته راهبرد مدیریت رویه آموزشی، تشویق و تأکید بر نقاط قوت و تحمیل مشغولیت، بیش از سایرین بهره می ­برند. همچنین مقایسه میان راهبردهای ترجیحی معلمان بر حسب سابقه و تجربه ایشان نیز نشان داد که در عین وجود اشتراکات محسوس، با افزایش تجربه معلمان، تغییرات معناداری در نحوه مواجهه آن‏ها با عدم مشغولیت رفتاری دانش‌آموزان به وجود می ­آید. بر اساس یافته‌ها، به معلمان توصیه می‌شود با بهره‌گیری از تجارب همکاران باسابقه خود، راهبردهای غیرمستقیم را که اغلب نیاز به زمان و شکیبایی بیشتری دارند مورد استفاده قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Teachers' Strategies to Deal with Students' Behavioral Disengagement in Classroom

نویسنده [English]

  • mohammad Ghafari Mejlej
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Chalous Branch, Mazandaran, Iran
چکیده [English]

Behavioral disengagement of students in classroom is one of the important concerns of all teachers. The present study explores the strategies used by teachers to deal with students' disengagement. For this purpose, 109 high school teachers from different cities in the west of Mazandaran participated in this research. In order to collect information, participants' written responses to 16 hypothetical situations were used. The data were analyzed using the content analysis method with an inductive approach. After initial coding, and extracting strategies, eight general categories of strategies were identified. In this regard, the qualitative answers were also converted into quantitative data, so that the possibility of quantitative counting and comparison of the use of strategies was also provided. The data were analyzed Stahnke and Blomeke’s (2021) model using MAXQDA 2022 software. The findings showed that teachers use the three categories of educational procedure management strategies, encouraging and emphasizing strengths, and imposing engagement more than other strategies. In addition, the comparison between the teachers' preferred strategies according to their years of teaching experience demonstrated that while there were tangible commonalities, with the increase of teachers' experience, significant changes were observed in the way they deal with students' behavioral disengagement. Based on the findings, teachers are advised to use indirect strategies that often require more time and patience by taking advantage of the experiences of their senior colleagues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • disengagement
  • behavioral engagement
  • teaching strategies
  • teacher experience