اثر عضویت در جوامع کاری مجازی بر یادگیری غیررسمی معلمان تربیت‌بدنی: نقش میانجی تسهیم دانش

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، گلستان، ایران، 0000000159526232

2 استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، گلستان، ایران، 0000000266747145

10.48310/tpd.2024.15877.1613

چکیده

یشینه و هدف: با رشد و توسعه شبکه‌های اجتماعی، استفاده از آن‌ها در محیط‌های سازمانی رو به افزایش بوده است. شکل‌گیری جوامع کاری آنلاین، محصول توسعه شبکه‌های اجتماعی در محیط‌های سازمانی است. علی‌رغم افزایش جوامع کاری مجازی در محیط‌های آموزشی، پیامدهای آن‌ها چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش در همین راستا با هدف مطالعه اثر عضویت در جوامع کاری مجازی بر یادگیری غیررسمی معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی تسهیم دانش انجام شد. روش‌ها: این پژوهش کاربردی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی انجام شد. 686 معلم تربیت‌بدنی شاغل در استان گلستان جامعه آماری این پژوهش بودند که بر اساس فرمول کوکران 247 معلم تربیت‌بدنی به‏ عنوان نمونه، پرسش‌نامه‌های پژوهش را تکمیل نمودند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های عضویت در جوامع کاری مجازی، تسهیم دانش و یادگیری غیررسمی بود. تحلیل داده‌های پژوهش به شکل توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرم‌افزار آماری اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت پی‌ال‌اس انجام شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد اثر عضویت در جوامع کاری مجازی، بر تسهیم دانش معلمان تربیت‌بدنی مثبت و معنا‌دار است؛ همچنین نتایج مشخص نمود اثر عضویت در جوامع کاری مجازی، بر یادگیری غیررسمی معلمان تربیت‌بدنی مثبت و معنا‌دار می‌باشد. درنهایت، یافته‌های پژوهش نشان داد اثر عضویت در جوامع کاری مجازی، بر یادگیری غیررسمی معلمان تربیت‌بدنی با نقش میانجی تسهیم دانش مثبت و معنا‌دار است. نتیجه‌گیری: استفاده از جوامع کاری مجازی در محیط‌های آموزشی، مانند مدارس پیامدهای مثبتی مانند افزایش تسهیم دانش و یادگیری غیررسمی معلمان تربیت‌بدنی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین تدوین اهداف و انتظارات روشن برای جوامع کاری مجازی و ترغیب معلمان تربیت‌بدنی برای مشارکت فعال در چنین جوامعی پیشنهاد می‌شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Membership in Virtual Work Communities on Physical Education Teachers' Informal Learning: The Mediating Role of Knowledge Sharing

نویسندگان [English]

  • Nasser Bai 1
  • Akram Esfahani Nia 2
1 Assistant professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Golestan, Iran, 0000000159526232
2 Assistant professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Golestan, Iran, 0000000266747145
چکیده [English]

Background and Purpose: With the growth and development of social networks, their use in organizational environments has risen. The formation of online work communities is a result of the development of social networks in organizational settings. Despite the increase in virtual work communities in educational environments, their consequences have not been extensively studied. This research aims to study the effect of membership in virtual work communities on the informal learning of physical education teachers, with the mediating role of knowledge sharing. Methods: This applied research was conducted using a survey method. The statistical population of this study included 686 physical education teachers working in Golestan Province, from whom 247 teachers were selected as the sample based on Cochran's formula. The data collection tools included questionnaires on membership in virtual work communities, knowledge sharing, and informal learning. The research data were analyzed descriptively and inferentially using SPSS and Smart PLS statistical software. Findings: The results showed that the effect of membership in virtual work communities on knowledge sharing among physical education teachers is positive and significant. Additionally, the results indicated that the effect of membership in virtual work communities on the informal learning of physical education teachers is positive and significant. Finally, the findings showed that the effect of membership in virtual work communities on the informal learning of physical education teachers, with the mediating role of knowledge sharing, is positive and significant. Conclusion: The use of virtual work communities in educational environments, such as schools, has positive outcomes such as increased knowledge sharing and informal learning among physical education teachers. Therefore, it is recommended to set clear goals and expectations for virtual work communities and encourage physical education teachers to participate actively in such communities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Communities
  • Knowledge Sharing
  • Informal Learning
  • Physical Education Teachers
  • Golestan