تعیین تأثیر مداخلات انگیزشی - رفتاری بر مبنای چرخه انگیزشی مارتین بر تعلل‌ورزی و خودناتوان‌سازی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، 4462-3727-0003-0000

10.48310/tpd.2024.17053.1719

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مداخلات انگیزشی-رفتاری بر مبنای چرخه انگیزشی مارتین، بر تعلل‌ورزی و خودناتوان‎سازی در دانشجومعلمان بود. روش: این پژوهش، کاربردی از نوع آزمایشی و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال 1402-1401 بود که در مرحله اول 310 نفر به روش تصادفی و به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در مرحله دوم 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر به تعداد برابر که نمرات بالاتری در اهمال‌کاری و خودناتوان­سازی داشتند انتخاب شدند و در دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون قرار داده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها دو پرسش‎نامه تعلل‌ورزی سولومون و راث بلام (1984) و خودناتوان‌سازی میدلی، آرونکومار و اوردان(٢٠٠٠) مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی به روش تحلیل کوواریانس با نرم‌افزار  SPSS ورژن 21 استفاده شد. یافته‌ها:  نتایج نشان داد که مداخلات چندبعدی شناختی-رفتاری بر کاهش تعلل‌ورزی و خودناتوان‌سازی تأثیر گذاشته است و دانشجویان در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون، پس از گذراندن دوره، نمرات پایین‌تری کسب نمودند. نتیجه‌گیری: چنین می‌توان نتیجه گرفت شناخت تعلل‌ورزی و خودناتوان‌سازی و انتخاب روش‌های مناسب که منجر به کاهش آن‎ها می‌شود، می‌تواند به بهبود عملکرد و انگیزه دانشجویان کمک نماید و بر کارایی سیستم آموزشی نیز بیفزاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determining the Effect of Motivational-Behavioral Interventions Based on Martin's Motivational Cycle on Procrastination and Self-Disempowerment in Student Teachers of Farhangian University of Kurdistan Province in the Academic Year of 2021-2022

نویسنده [English]

  • seifola Rahmani
Assistant professor, department of psychology and counseling, Farhangian University, Tehran, Iran, 0000-0003-3727-4462
چکیده [English]

Background and Objectives: The aim of the present study was to determine the effect of motivational-behavioral interventions based on Martin's motivational cycle on procrastination and self-disempowerment in student teachers. Methods: This applied research was of an experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all the students of Farhangian University in 2021-2022. In the first stage, 310 people were randomly selected as a sample, and in the second stage 60 female and male students, who had higher grades in procrastination and self-disability were selected and placed in two groups: experimental and control. The procrastination questionnaires by Solomon and Roth-Blam (1984) and Midley, Arunkumar and Ordan's (2000) self-handicapping questionnaires were used to collect data. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using the covariance analysis method with SPSS version 21 software. Findings: The results showed that multidimensional cognitive-behavioral interventions were effective in reducing procrastination and self- disempowerment, and students obtained lower grades in the post-test. Conclusion: Therefore, it can be concluded that recognizing procrastination and self- disempowerment and choosing appropriate methods that lead to their reduction can help improve the performance and motivation of students and increase the efficiency of the educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Procrastination
  • Self-Disempowerment
  • Multidimensional interventions
  • Martin's motivational cycle
  • Student teacher