واکاوی عملکرد حرفه ای راهبران آموزشی مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، همدان، ایران، 0000-0002-1667-1859

2 کارشناس ارشد، مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

10.48310/tpd.2024.16650.1680

چکیده

پیشینه و اهداف: پایش عملکرد بر اساس دیدگاه ذینفعان، همواره مورد تأکید متخصصان تربیت حرفه ‎ای بوده است.هدف پژوهش واکاوی عملکرد حرفه ای راهبران آموزشی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی بود. روش‎ها‌: در این پژوهش از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر همدان به تعداد 798 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 235 نفر از معلمان به‎ عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‎نامه محقق‎ ساخته ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی بود. براساس بررسی مبانی نظری و پیشینه، ابعاد مختلفی برای عملکرد حرفه‎ ای رهبران آموزشی بیان شده است. مخرج مشترک دیدگاه ها در زمینه ابعاد راهبری آموزشی، مبنای ساخت پرسش‎نامه قرار گرفته است برای تعیین روایی ابزار از روش CVR استفاده شد و میزان آن 83/0 محاسبه گردید. برای تعیین پایایی پرسش‎نامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آلفای کل پرسش‎نامه 79/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص ‏های آمار توصیفی، آزمون بررسی نرمال بودن توزیع داده ‎ها (کولموگروف- اسمیرونف)، آزمون t تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عملکرد حرفه ‎ای راهبران آموزشی از دیدگاه معلمان، میزان کمک راهبران در رشد حرفه‌ای معلمان، میزان کمک راهبران در مدیریت رفتار دانش‌آموزان، میزان کمک راهبران در فرایند آموزش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، پائین‌تر از حد متوسط بوده است. همچنین نتایج نشان داد که از دیدگاه معلمان، بهترین عملکرد راهبران آموزشی مربوط به فرایند آموزش و ضعیف ‎ترین عملکرد، مربوط به کمک به رشد حرفه ای بوده است. نتیجه‌گیری: توجه به دیدگاه معلمان بر اساس ابعاد سنجش وضعیت موجود عملکرد راهبران آموزشی، می ‏تواند زمینه ارتقای عملکرد حرفه‎ ای راهبران و به تبع آن، توسعه حرفه ‎ای معلمان را فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Professional Performance of Educational Leaders from Teachers’ Point of View

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza yousefzadeh choosari 1
  • Khadijeh Amiri mehrban 2
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran, 0000-0002-1667-1859
2 MA in studies in curriculum development, department of education sciences, Bu-Ali Sina University
چکیده [English]

Objectives: The main purpose of this study was to analyze the professional performance of educational leaders. Methods: A survey research method was used. The statistical population was all teachers in the second district of Hamedan, whose total number was 798 . Using simple random sampling method , 235 were selected as a statistical sample. The research instrument was a researcher-made questionnaire. To analyze the data, descriptive statistical indicators, test for normality of data distribution (Smirnov-Kolmogorov),one-sample t-test and Friedman test are used.Findings:The results showed that the Professional performance of educational leaders from the perspective of teachers was below average, the level of assistance to teachers in the professional development, the level of assistance to teachers in Students behavior management, the level of leadership assistance in the process of teaching and assessing students' academic achievement was below average. The results also showed that the best performance of educational leaders was related to teaching process and the poor performance was due to professional growth. Conclusion: In general, it can be said that the more professional the performance of educational leaders, the higher the level of professional growth and development of teachers and, as a result, the level of students' satisfaction with teachers' classrooms

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational leaders
  • Performance
  • Professional performance
  • Teachers’ perspectives
  • Corresponding author