تدوین الگوی توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای مدل یادگیری استم

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زیست‏شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

10.48310/tpd.2024.16093.1625

چکیده

پیشینه و اهداف: کیفیت آموزش علوم تجربی، فناوری، مهندسی و ریاضیات برای موفقیت آینده دانش ‎آموزان، در جهت دست‎یابی به مهارت‏های قرن 21 مهم است. در این راستا، آمادگی معلمان در زمینه نحوه اجرای آموزش موضوعات استم می‏تواند زمینه ارتقای این مهارت‏ها را فراهم آورد؛ بدین‎ سبب، پژوهش حاضر، با هدف تعیین ویژگی‎های الگوی توسعه حرفه ‏ای و در راستای تربیت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با استفاده از مدل آمیخته یادگیری استم انجام گرفت. به منظور دست‎یابی به هدف مورد نظر، از روش ترکیبی اکتشافی استفاده شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای مضمونی شش مرحله ‎ای براون و کلارک (2006) استفاده شد. در این مطالعه روش نمونه ‎گیری، هدفمند بود. جامعه آماری نیز جامعه متنی متشکل از مقالات، پایان‎ نامه‎ ها و رساله ها بود. منابع جمع ‎آوری اطلاعات، سایت‎های ساینس دایرکت، پروکوئست، SID، اشپرینگر، الزویر، اسکوپوس، نورمگز، مگیران و موتور جستجوگر گوگل اسکولار بود. محدوده زمانی جهت جستجوی منابع انگلیسی از سال‎های 2015 تا 2023 و فارسی از 1393 تا 1402 بود. بر اساس توضیحات فوق، در جستجوی اولیه 150 سند در ارتباط با موضوع به دست آمد که نهایتاً 19 سند که فقط مقاله بود، از بین آن‎ها انتخاب شدند. در بخش کمّی، برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامعلوم و واریانس نامعلوم استفاده شد. ابزار تحقیق در این پژوهش، پرسش‎نامه محقق‎ ساخته با نمونه آماری120 نفری (متشکل از متخصصان برنامه درسی و حوزه علوم تربیتی، مدرسان علوم تجربی، ریاضی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، سرگروه‎های آموزشی و آموزگاران با سابقه تجربی بالای 10 سال) بود که از روش نمونه‎ گیری به شیوه تصادفی ساده استفاده شد. روایی پرسش‎نامه با نظر متخصصان و انجام آزمون‏های روایی واگرا و همگرا و پایایی آن، از طریق آلفای کرونباخ (محدوده بین 7/0 تا 9/0 قرار داشت) و آلفای ترکیبی (در محدوده بین 79/0 تا 9/0 بود) تأیید شد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و آزمون تی-تست تجزیه و تحلیل شد. الگو دارای 6 مؤلفه اصلی، شامل: دانش و مهارت‏های توسعه حرفه ‏ای، دانش و مهارت‏های فردی، دانش و مهارت‏های ارتباطی و دانش و مهارت‏های زندگی، مهارت‏های رشد و توسعه دانش ‎آموزان و شرایط مداخله ‎ای و همچنین 20 مؤلفه فرعی بود که روابط بین اجزا و وضعیت موجود مؤلفه‏ های الگو تأیید شد. نتیجه‌گیری: ایجاد زمینه کسب ویژگی‎ها و صلاحیت‏های حرفه ‏ای برای ترویج و توسعه آموزش و یادگیری استم در دانشجومعلمان ضروری است و این الگوی پیشنهادی هم می‏تواند در این جهت مؤثر واقع شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Professional Development Model of Student Teachers of Farhangian University Based on STEM Model of Learning

نویسندگان [English]

  • Noushin Gashmardi 1
  • Fatemeh Asadollahi 2
1 Department of Biology Education, Farhangian University, Postal box: 14665- 889, Tehran, Iran
2 Department of Educational sciences, Farhangian University, Postal box: 14665- 889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Qualitative education is important to access the 21th skills. In this regard, teacher’s preparation in the field of STEM subjects can promote these skills. The aim of the current study is to determine the features of student teachers’ STEM (Science, technology, engineering, and mathematics) learning model. Exploratory mixed-methods is seen as appropriate to get to the mentioned aim. In the qualitative phase, Brown and Clark’s (2006) 6 step thematic contents analysis was applied. The sampling method was purposive. The statical population consisted of articles, theses, and desertations. Data collection sources were Science direct, Proquest, SID, Springer, Elsevier, Squpus, Noormags, and Google Scholar. The time limit of English sources was from 2015 to 2023 and Persian sources werepublished between 1393 and 1402. According to the above description, first, 150 documents were found in relation to the topic. Finally, 19 articles were selected. In the quantetive phase, to determine the sample size, Cochran formula for unknown communities and unknown variance was used. To collect quantitative data, a researcher-made questionnaire was given to a sample of 120 people (include curriculum and pedagogical eperts, Farhangiyan Unversity science, mathematic, and technology techers, heads of the educational groups,  and school teachers with at least 10 years of teaching experience. Validity of the questionnaire was confirmed by experts and a divergent and convergent validity test and its reliability was estimated using CA and CR. The model consisted of six core components of professional development knowledge and skills, personal knowledge and skills, communicational knowledge and skills, life knowledge and skills, students’ development skills, impediment challenges and 20 sub-components. All of them were confirmed by structural equation modeling. Finally, it was concluded that it is essential to prepare the conditions for the student teachers to be trained based on the STEM learning and teaching model. The proposed model can be helpful in this regard. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • STEM
  • . STEM learning
  • . Designing a professional development model
  • . Student-teachers
  • . STEM model of learning