مقایسه نگرش و سواد ‌رایانه‌ای معلمان زن و مرد مدارس هوشمند در استفاده از فن‌آوری‌ اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای آموزشی و اداری

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرش و سواد‌ رایانه‌ای معلمان زن و مرد در استفاده از فن‌آوری ‌اطلاعات در فرایندهای آموزشی و اداری در استان کرمانشاه انجام شد. روش انجام ‌این پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری ‌این پژوهش، کلیه معلم‌های استان کرمانشاه بوده که در زمان اجرای پژوهش تعداد آن‌ها 22742 نفر و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 378 نفر (201 نفر زن و 177 نفر مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی یاووز و سوادرایانه‌ای سون، راب و کاریسمیادجی استفاده شده ‌است. پایایی پرسشنامه‌ها به ترتیب، 84/0 و 79/0 به دست آمده ‌است. روش‌های آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی) و آمار استنباطی (تی مستقل) بوده‌ است. یافته‌ها نشان داد که ما بین نگرش معلمان مرد و زن مدارس هوشمند در استفاده از فن‌آوری ‌اطلاعات در فرایندهای آموزشی و اداری تفاوت معناداری (033/0 = Sig) وجود دارد، اما در زمینه سواد رایانه‌ای آن‌ها تفاوت معناداری مشاهده نشد، هر چند که میانگین نمره مردان بیشتر بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Attitudes and Computer Literacy of Male and Female Teachers of Smart Schools in the Use of ICT in Educational and Administrative Processes

نویسندگان [English]

  • Hadid Ghahramani Tolabi 1
  • Elham Kaveiani 2
1 M.A. in Educational Technology, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Nowadays, information and communication technology is a powerful tool that has no choice but to face it. Technology, Information and Communication is rebuilding itself and penetrating other fields with astonishing speed. Undoubtedly, one of the most important achievements of technology development is the transformation in the field of education. Smart schools can be considered as a symbol of the presence of technology in education. The aim of this study was to compare the attitudes and computer literacy of teachers in the use of information technology in educational and administrative processes in Kermanshah province. The method of this research was descriptive survey. The statistical population of this study was all teachers in Kermanshah province. At the time of the study, their number was 22742 people and by simple multi-stage cluster sampling method and using Krejcie Morgan table, 378 people (201 females and 177 males) Sample titles were selected. To collect the data, two standard questionnaires of attitude towards the use of Yavuz technology and the literacy of Sun, Rob and Karismiadji were used. The reliability of the questionnaires was 0.84 and 0.79, respectively. The statistical methods used included descriptive statistics (mean, percentage, frequency) and inferential statistics (independent t-test). The results showed that there was a significant difference between the attitudes of male and female teachers in smart schools in the use of information technology in educational and administrative processes, but there was no significant difference in their computer literacy, although the average score of men was higher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitude
  • Computer literacy
  • Information technology
  • Smart school
اخوان نوری، شبنم‌السادات؛ حیدری، مژگان؛ احمدی، منیژه؛ اخوان نوری، شقایق‌السادات. (1400). بررسی وضعیت موجود مدارس هوشمند نسبت به وضعیت مطلوب بر اساس مدل مفهومی مدرسه هوشمند. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 12(1)، 131-152.
افضل خانی، مریم؛ قدس، سولماز. (1390). ارزیابی وضعیت استقرار مدارس متوسطه هوشمند در استان سمنان از دیدگاه مدیران و معلمان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(1)، 39-23.
بجنوردی، ماه آزادیان؛ بختیارپور، سعید؛ حاتمی، مهسا؛ سعدی مجد، قاسم؛ خلقتی، علی؛ بختیارپور، سکینه؛ بختیارپور، مریم؛ بختیارپور، زهرا؛ بختیارپور، مریم. (1400). رابطه نگرش معلمان نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی در دوران کووید-19 با نقش واسطه ای پذیرش آموزش مجازی. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 15(55)، 152-143.
پارسا، محمد. (1374). روان‌شناسی تربیتی. تهران: سخن.
جلیلیان، سهیلا؛ عظیم‌پور، احسان؛ محمدی، شراره؛ محمدزاده، رضا. (1396). میزان برخورداری معلمان مدارس هوشمند از مهارت های مورد نیاز تدریس با استفاده از فاوا. تدریس‌پژوهی، 5(1)، 126-107.
جهان، جواد؛ آقایی، اله‌یار. (1398). بررسی میزان اثربخشی مدارس هوشمند و مدارس عادی از لحاظ بعد خلاقیت. رویش روان‌شناسی، 8(12)، 152-141.
حسن‌زاده طالشی، منا؛ هاشمی، سهیلا؛ ایزدی، صمد. (1399). چالش‌های توسعه مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس هوشمند شهرستان بابلسر. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 32- 21.
حسنی، حسین؛ عنایتی نوین‌فر، علی؛ سراجی، فرهاد. (1395). اریابی آموزش سواد رایانه ای در کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 13(1)، 52-37.
حسین‌زاده نباتی، مریم؛ محمودی، فیروز؛ ادیب، یوسف. (1399). رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناحیه یک تبریز. آموزش و ارزشیابی، 13(49)، 91-65.
حسینی، عباس؛ یوسف‌زاده چوسری، محمدرضا؛ سراجی، فرهاد. (1402). چارچوب کل نگر برای ارزشیابی تلفیق فاوا در برنامه ‌درسی دوره ابتدایی: یافته‌های پژوهش ترکیبی. فناوری آموزش، 17(3)، 670-655.
خادمی‌زاده، شهناز؛ خلف‌زاده، زهرا؛ و کوهی رستمی، منصور. (1402). ارتباط سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانه‌ای با میانجیگری سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 14(1)، 17-1.
خروشی، محمود؛ محمودی، فیروز؛ طهماسب‌زاده شیخلار، داود. (1401). مقایسه TPACK معلمان مدارس هوشمند و عادی و ارتباط آن با اعتماد فناورانه دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر اردبیل. آموزش‌پژوهی، 8(32)، 12-1.
دلیرناصر، نرگس؛ حسینی‌نسب، سیدداود. (1394). بررسی مقایسه‌ای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی، 8(29)، 42-31.
دورانی، کمال؛ کرم‌دوست، نوروزعلی؛ قلاوندی، حسن؛ حمزه رباطی، مطهره. (1393). ارزیابی وضعیت موجود مدارس هوشمند استان مازندران براساس مدل مفهومی «توسعه مدرسه هوشمند». آینده آموزش پزشکی، 4(3)، 47-39.
رضایی کلانتری، مرضیه؛ باقری، حسین؛ خوشی، رقیه. (1395). مقایسه سرمایه فکری معلمان مدارس هوشمند و عادی مقطع ابتدایی شهرستان ساری. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 162-149.
رضایی، محمد؛ احمدی، امینه؛ باقری، مهدی. (1399). شناسایی مؤلفه‌های مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازنده‌گرایی. توسعه آموزش جندی شاپور، 11(ویژه نامه)، 127- 115.
زرقی، محمد؛ و حسینی جنبذی، سیدعلی. (1402). فناوری و مدارس فردا (مدارس هوشمند). همایش ملی تحقیقات میان رشته ای در مدیریت و علوم انسانی (1-6). تهران: مجامع علمی.
سراجی، فرهاد؛ سرمدی انصار، حسن؛ عسگری مطیع، علی‌اکبر. (1394). شناسایی موانع پیش روی توسعه مدارس هوشمند در شهر همدان. روان‌شناسی تربیتی (روان‌شناسی و علوم تربیتی)، 11(35)، 180-159.
سعیدی، یاسین؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ شعبانی، فاطمه؛ فرامرزی، زهره. (1395). نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی آموزشی در تدریس و رابطه آن با رضایت شغلی در مدارس هوشمند. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 122-99.
صارمی، داود؛ کلهری، سمیرا. (1401). اثربخشی آموزش ترکیبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه هشتم مدارس هوشمند. سواد تربیتی معلم، 2(1)، 103-91.
طالب، زهرا. (1400). مقایسه سبک‌های یادگیری کلب و خلاقیت دانش‌آموزان مدارس هوشمند. پیشرفت‌های نوین در مدیریت آموزشی، 1(4)، 74- 65.
عبدالوهابی، مرضیه؛ مهرعلی‌زاده، یداله؛ پارسا، عبداله. (1391). امکان سنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستا نهای دخترانه شهر اهواز. نوآوری‌های آموزشی، 11(43)، 112-81.
عقیلی، مجتبی؛ فتوحی‌نیا، مریم. (1393). بررسی تأثیر فناوری هوشمند (کلاس های مجهز به تخته هوشمند) بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر دبیرستان نمونه شهرستان گنبد کاووس. یادگیری الکترونیکی، 5(3)، 46-37.
عمادی، سیدرسول؛ شیخ‎زاده، رامین. (1394). تحلیل همبستگی بین تفکر انتقادی دانش‌آموزان مدارس عادی و هوشمند با انگیزش تحصیلی آنان. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 9(28)، 216-197.
قادری، مصطفی؛ خوشناموند، زهرا؛ محمدی، رحیمه. (1396). مطالعه تجربه دانش‌آموزان سال اول متوسطه درباره تخته های هوشمند. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه‌ریزی درسی)، 14(26)، 66-56.
قانع، زهرا؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ رحمانی، جهانبخش. (1401). ارائه الگوی برنامه درسی مدارس هوشمند در ایران در دوره متوسطه. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 5(12)، 2330-2312.
قناعت‌پیشه، مریم؛ صالحی، مسلم. (1397). مقایسه مهارت‌های اجتماعی و یادگیری خود راهبر دانش‌آموزان مدارس هوشمند و سنّتی دوره متوسطه دوم. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(1)، 88-73.
مردانی، محمدرضا؛ مولائی، منیژه. (1394). بازمهندسی فرایند مدیریت در مدارس هوشمند ایران با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات. مدیریت فناوری اطلاعات، 7(4)، 950-931.
نظری، بهروز؛ پورکریمی، جواد. (1395). مقایسه پیشرفت تحصیلی و بهره‌گیری از CT در دانش‌آموزان مدارسِ هوشمند و عادی. فناوری آموزش، 10(4)، 371-363.
نیرومند، گیتی؛ یزدانی، حمید؛ گنجی، مسلم. (1392). بررسی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی والزامات پیاده‌سازی و توسعه مدارس هوشمند در ایران. مطالعات رسانه‌ای، 8(21)، 156-145.
Bikar Singh, S. S., Kleeman, G., & Van Bergen, P. (2012). Opportunities to Implement GIS in Teaching and Learning Geography: A Survey among Smart Schools in Sabah, Malaysia. Social and Behavioral Sciences, 69, 884- 889.
Hamzah, M., Embi, M., & Ismail, A. (2010). ICT and Diversity in Learners’ Attitude on Smart School Initiative. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 7, 728-737.
Lateh, H., & Muniandy, V. (2010). ICT implementation among Malaysian schools: GIS, obstacles and opportunities. Social and Behavioral Sciences, 2, 2846- 2850.
Santana-Mancilla, P. C., Echeverria, M. A. M., Santos, J. C. R., Castellanos, J. A. N., & Diaz, A. P. S. (2013). Toward Smart Education: Ambient IIntelligence in the Mexican Classrooms. Social and Behavioral Sciences, 106, 3141- 3148.
Son, J. B., Robb, T., & Charismiadji, I. (2010). Computer Literacy and Competency: A Survey of Indonesian Teachers of English as a Foreign Language. CALL-EJ, 12(1), 26- 42.
Turan, B. (2014). Smart board in mathematics education, the use of cartoon characters impact on student success. Social and Behavioral Sciences, 143, 809- 815.