اخوان نوری، شبنمالسادات؛ حیدری، مژگان؛ احمدی، منیژه؛ اخوان نوری، شقایقالسادات. (1400). بررسی وضعیت موجود مدارس هوشمند نسبت به وضعیت مطلوب بر اساس مدل مفهومی مدرسه هوشمند. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 12(1)، 131-152.
افضل خانی، مریم؛ قدس، سولماز. (1390). ارزیابی وضعیت استقرار مدارس متوسطه هوشمند در استان سمنان از دیدگاه مدیران و معلمان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(1)، 39-23.
بجنوردی، ماه آزادیان؛ بختیارپور، سعید؛ حاتمی، مهسا؛ سعدی مجد، قاسم؛ خلقتی، علی؛ بختیارپور، سکینه؛ بختیارپور، مریم؛ بختیارپور، زهرا؛ بختیارپور، مریم. (1400). رابطه نگرش معلمان نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی در دوران کووید-19 با نقش واسطه ای پذیرش آموزش مجازی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(55)، 152-143.
پارسا، محمد. (1374). روانشناسی تربیتی. تهران: سخن.
جلیلیان، سهیلا؛ عظیمپور، احسان؛ محمدی، شراره؛ محمدزاده، رضا. (1396). میزان برخورداری معلمان مدارس هوشمند از مهارت های مورد نیاز تدریس با استفاده از فاوا. تدریسپژوهی، 5(1)، 126-107.
جهان، جواد؛ آقایی، الهیار. (1398). بررسی میزان اثربخشی مدارس هوشمند و مدارس عادی از لحاظ بعد خلاقیت. رویش روانشناسی، 8(12)، 152-141.
حسنزاده طالشی، منا؛ هاشمی، سهیلا؛ ایزدی، صمد. (1399). چالشهای توسعه مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس هوشمند شهرستان بابلسر. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 32- 21.
حسنی، حسین؛ عنایتی نوینفر، علی؛ سراجی، فرهاد. (1395). اریابی آموزش سواد رایانه ای در کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13(1)، 52-37.
حسینزاده نباتی، مریم؛ محمودی، فیروز؛ ادیب، یوسف. (1399). رابطه نگرش به درس کار و فناوری با نگرش فناورانه دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه یک تبریز. آموزش و ارزشیابی، 13(49)، 91-65.
حسینی، عباس؛ یوسفزاده چوسری، محمدرضا؛ سراجی، فرهاد. (1402). چارچوب کل نگر برای ارزشیابی تلفیق فاوا در برنامه درسی دوره ابتدایی: یافتههای پژوهش ترکیبی. فناوری آموزش، 17(3)، 670-655.
خادمیزاده، شهناز؛ خلفزاده، زهرا؛ و کوهی رستمی، منصور. (1402). ارتباط سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانهای با میانجیگری سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 14(1)، 17-1.
خروشی، محمود؛ محمودی، فیروز؛ طهماسبزاده شیخلار، داود. (1401). مقایسه TPACK معلمان مدارس هوشمند و عادی و ارتباط آن با اعتماد فناورانه دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر اردبیل. آموزشپژوهی، 8(32)، 12-1.
دلیرناصر، نرگس؛ حسینینسب، سیدداود. (1394). بررسی مقایسهای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز. آموزش و ارزشیابی، 8(29)، 42-31.
دورانی، کمال؛ کرمدوست، نوروزعلی؛ قلاوندی، حسن؛ حمزه رباطی، مطهره. (1393). ارزیابی وضعیت موجود مدارس هوشمند استان مازندران براساس مدل مفهومی «توسعه مدرسه هوشمند». آینده آموزش پزشکی، 4(3)، 47-39.
رضایی کلانتری، مرضیه؛ باقری، حسین؛ خوشی، رقیه. (1395). مقایسه سرمایه فکری معلمان مدارس هوشمند و عادی مقطع ابتدایی شهرستان ساری. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 162-149.
رضایی، محمد؛ احمدی، امینه؛ باقری، مهدی. (1399). شناسایی مؤلفههای مدارس هوشمند بر اساس رویکرد سازندهگرایی. توسعه آموزش جندی شاپور، 11(ویژه نامه)، 127- 115.
زرقی، محمد؛ و حسینی جنبذی، سیدعلی. (1402). فناوری و مدارس فردا (مدارس هوشمند). همایش ملی تحقیقات میان رشته ای در مدیریت و علوم انسانی (1-6). تهران: مجامع علمی.
سراجی، فرهاد؛ سرمدی انصار، حسن؛ عسگری مطیع، علیاکبر. (1394). شناسایی موانع پیش روی توسعه مدارس هوشمند در شهر همدان. روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 11(35)، 180-159.
سعیدی، یاسین؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ شعبانی، فاطمه؛ فرامرزی، زهره. (1395). نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی آموزشی در تدریس و رابطه آن با رضایت شغلی در مدارس هوشمند. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 122-99.
صارمی، داود؛ کلهری، سمیرا. (1401). اثربخشی آموزش ترکیبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه هشتم مدارس هوشمند. سواد تربیتی معلم، 2(1)، 103-91.
طالب، زهرا. (1400). مقایسه سبکهای یادگیری کلب و خلاقیت دانشآموزان مدارس هوشمند. پیشرفتهای نوین در مدیریت آموزشی، 1(4)، 74- 65.
عبدالوهابی، مرضیه؛ مهرعلیزاده، یداله؛ پارسا، عبداله. (1391). امکان سنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستا نهای دخترانه شهر اهواز. نوآوریهای آموزشی، 11(43)، 112-81.
عقیلی، مجتبی؛ فتوحینیا، مریم. (1393). بررسی تأثیر فناوری هوشمند (کلاس های مجهز به تخته هوشمند) بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستان نمونه شهرستان گنبد کاووس. یادگیری الکترونیکی، 5(3)، 46-37.
عمادی، سیدرسول؛ شیخزاده، رامین. (1394). تحلیل همبستگی بین تفکر انتقادی دانشآموزان مدارس عادی و هوشمند با انگیزش تحصیلی آنان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 9(28)، 216-197.
قادری، مصطفی؛ خوشناموند، زهرا؛ محمدی، رحیمه. (1396). مطالعه تجربه دانشآموزان سال اول متوسطه درباره تخته های هوشمند. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)، 14(26)، 66-56.
قانع، زهرا؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ رحمانی، جهانبخش. (1401). ارائه الگوی برنامه درسی مدارس هوشمند در ایران در دوره متوسطه. جامعهشناسی سیاسی ایران، 5(12)، 2330-2312.
قناعتپیشه، مریم؛ صالحی، مسلم. (1397). مقایسه مهارتهای اجتماعی و یادگیری خود راهبر دانشآموزان مدارس هوشمند و سنّتی دوره متوسطه دوم. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(1)، 88-73.
مردانی، محمدرضا؛ مولائی، منیژه. (1394). بازمهندسی فرایند مدیریت در مدارس هوشمند ایران با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات. مدیریت فناوری اطلاعات، 7(4)، 950-931.
نظری، بهروز؛ پورکریمی، جواد. (1395). مقایسه پیشرفت تحصیلی و بهرهگیری از CT در دانشآموزان مدارسِ هوشمند و عادی. فناوری آموزش، 10(4)، 371-363.
نیرومند، گیتی؛ یزدانی، حمید؛ گنجی، مسلم. (1392). بررسی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی والزامات پیادهسازی و توسعه مدارس هوشمند در ایران. مطالعات رسانهای، 8(21)، 156-145.
Bikar Singh, S. S., Kleeman, G., & Van Bergen, P. (2012). Opportunities to Implement GIS in Teaching and Learning Geography: A Survey among Smart Schools in Sabah, Malaysia. Social and Behavioral Sciences, 69, 884- 889.
Hamzah, M., Embi, M., & Ismail, A. (2010). ICT and Diversity in Learners’ Attitude on Smart School Initiative. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 7, 728-737.
Lateh, H., & Muniandy, V. (2010). ICT implementation among Malaysian schools: GIS, obstacles and opportunities. Social and Behavioral Sciences, 2, 2846- 2850.
Santana-Mancilla, P. C., Echeverria, M. A. M., Santos, J. C. R., Castellanos, J. A. N., & Diaz, A. P. S. (2013). Toward Smart Education: Ambient IIntelligence in the Mexican Classrooms. Social and Behavioral Sciences, 106, 3141- 3148.
Son, J. B., Robb, T., & Charismiadji, I. (2010). Computer Literacy and Competency: A Survey of Indonesian Teachers of English as a Foreign Language. CALL-EJ, 12(1), 26- 42.
Turan, B. (2014). Smart board in mathematics education, the use of cartoon characters impact on student success. Social and Behavioral Sciences, 143, 809- 815.