تبیین و توسعه مؤلفه‌های حرفه‌ای معلم با تأکید بر اندیشه و سبک زندگی شهید قاسم سلیمانی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

3 کارشناس، گروه علوم تربیتی، ، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، مترصد تبیین مؤلفه‌های حرفه‌ای مبتنی بر سیره زندگی و اندیشه اسطوره‌های ملی، معاصر و مورد تأیید آحاد ملت است. با توجه به نقش فراملی سردار شهید قاسم سلیمانی، پژوهش حاضر به‌منظور عینیت بخشیدن به مؤلفه‌های اخلاقی و حرفه‌ای معلمی با استفاده از آموزه‌های مکتب سردارسلیمانی انجام گرفت. بر همین اساس در نخستین گام، با استفاده از روش کتابخانه‌ای اطلاعات موردنیاز جمع‌آوری شد و پس از بررسی و تحلیل مصادیق و نمونه‌های موردی موجود، تعالی مؤلفه‌های حرفه‌ای معلم ارائه شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد زندگی شهید سلیمانی به‌عنوان مصداقی از عینیت بخشیدن به توسعه و رشد حرفه‌ای معلم می‌تواند برای نسل جوان دانشگاهی بویژه دانشجومعلمان به‌عنوان معلمان آینده کشور، الگوساز باشد. ضمناً ویژگی‌های اخلاص، تواضع، اهتمام به مطالعه و مربیگری نیز جهت تعالی مؤلفه‌های فعلی، قابل‌ارائه و تأمل است؛ لذا نتایج پژوهش ضمن تبیین ضرورت توجه به اندیشه و منش حرفه‌ای و اخلاقی شهید سلیمانی، این مهم را متوجه متصدیان و سیاست‌گذاران دانشگاه فرهنگیان و وزارت و آموزش‌وپرورش می‌کند تا در تدوین و ارائه یک برنامه جامع در این زمینه، اهتمام ورزند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining and Developing the Professional Components of a Teacher with an Emphasis on the Thoughts and Lifestyle of Martyr Ghasem Soleimani

نویسندگان [English]

  • Hamideh Talaeifer 1
  • Hamideh Jalili 2
  • Fatemeh Mollahasani 1
  • Seyed Alireza Ghasemi 3
1 Assistant professor, department od Islamic studies, Farhangian University
2 Assistant professor, department od educational sciences, Farhangian University
3 BA, department od educational sciences, Farhangian University
چکیده [English]

The field of Islamic education and training oversees the explanation of professional components based on the lifestyle and thought of national myths, contemporary and approved by the people of the nation. Considering the transnational role of General Qassem Soleimani, the present research was conducted in order to objectify the moral and professional components of a teacher by using the teachings of the school of General Martyr Qassem Soleimani. Accordingly, in the first step, the necessary information was collected using the library method, and after reviewing and analyzing the existing examples, the excellence of the teacher's professional components was presented. The findings of the research show that the life of Martyr Soleimani as an example of objectifying the professional development and growth of a teacher can be a role model for the young university generation, especially student teachers as the future teachers of the country. In addition, the characteristics of sincerity, humility, dedication to study and coaching can also be presented and reflected in order to improve the current components. Therefore, the results of the research, while explaining the need to pay attention to Martyr Soleimani's professional and moral thought and character, point out this importance to the curators and policy makers of Farhangian University and the Ministry of Education and Culture, so that they should take care in compiling and presenting a comprehensive program in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Martyr Qassem Soleimani
  • Teacher
  • Professional components