مطالعه پدیدارشناسانه استفاده از نرم‌افزار پرده‌نگار (پاورپوینت) در آموزش زبان فارسی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دانش‎آموخته کارشناسی ارشد، رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف مطالعه پدیدارشناسانه استفاده از نرم‏افزار پرده‌نگار (پاورپوینت) در آموزش زبان فارسی انجام شد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران آموزش زبان فارسی دوره دوم متوسطه و دانش‎آموزان شاخه علوم انسانی می‌باشد؛ بنابراین براساس روش نمونه‎گیری هدفمند، مصاحبه‏های نیمه‌ساختاریافته با دبیران و دانش‎آموزان در شهرستان رزن تا به حد اشباع رسیدن داده‏های حاصل از شرکت‌کنندگان در پژوهش، ادامه پیدا کرد. براساس داده‏های حاصل از مصاحبه با معلمان ادبیات فارسی، 6 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی؛ و در مصاحبه با دانش‏آموزان نیز 6 مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی به‏دست آمد. یافته‏ها تجارب مثبت و منفی معلمان و دانش‏آموزان در استفاده از پرده‎نگار در آموزش ادبیات فارسی را نشان داد. در نهایت، بر اساس تجارب معلمان و دانش‏آموزان، الگوی مطلوب استفاده از پرده‏نگار در آموزش ادبیات فارسی استخراج گردید. در الگوی ارائه‌شده، فعالیت‏های یاددهی-یادگیری درس ادبیات فارسی با استفاده از پرده‏نگار در پنج بخش شعر، نثر، روخوانی، قواعد و آیین نگارش، ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A phenomenological study the use of PowerPoint in teaching Farsi Literature

نویسندگان [English]

  • Mohamad Paknahad 1
  • Zohreh Karami 2
  • Amir moradi 3
1 Assistant Professor, Department of Persian language and literature, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
3 MA in Persian language and literature, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was the phenomenological study of the use of PowerPoint software in Persian language teaching. In this research, qualitative research method and phenomenological type was used. The statistical population includes all teachers of Persian language teaching in the second period of high school and high school students in the field of humanities. Therefore, based on purposive sampling method, semi-structured interviews with teachers and students in Razan city continued until the data obtained from the participants in the study reached saturation. Based on the data obtained from the interviews with teachers of Persian literature, 6 main themes and 21 sub-themes, and in the interviews with students, 6 main themes and 17 sub-themes were obtained. The findings showed the positive and negative experiences of teachers and students in the use of PowerPoint in the teaching of Persian literature. Finally, based on the experiences of teachers and students, the desirable model of using PowerPoint in teaching Farsi literature was extracted. In the presented model, the teaching-learning activities of the Persian literature lesson are presented by using PowerPoint in five sections: poetry, prose, recitation, rules and rituals of writing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • PowerPoint Software
  • Phenomenology
  • Persian language teaching
  • Persian literature