طراحی الگوی عوامل موثر بر توسعه و نگهداشت معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر‌، طراحی الگوی عوامل موثر بر توسعه و نگهداشت معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل بود. این پژوهش در زمره پژوهش‌های آمیخته (اکتشافی) است که در آن از رهیافت (کیفی-کمی) استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان نمونه دوره متوسطه شهر اردبیل بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند تعداد 18 نفر و در بخش کمی از بین جامعه 2360 نفری تعداد 331 نفر به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه بود. روایی یافته‌های پژوهش با استفاده از روش‌های بازبینی توسط اعضا‌، بررسی همکار‌، مشارکتی‌بودن پژوهش تعیین گردید و به منظور سنجش پایایی کدگذاری‌های انجام شده‌، از روش‌های پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد و همچنین آلفای کرونباخ پرسشنامه عوامل سازمانی 82/0‌، عوامل شغلی 79/0 و توسعه و نگهداشت 80/0 به‌دست آمد. برای تحلیل داده‌های کیفی از تکنیک تحلیل مضمون و برای تحلیل داده‌های کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی شامل کار تیمی‌، فرهنگ سازمانی‌، فراهم‌آوری فرصت رشد و شکوفایی‌، مدیریت اطلاعات و ارتباطات‌، جو سازمانی‌، توانمندسازی‌، آموزش و بهسازی‌، رهبری مدرسه‌، مدیریت عملکرد‌، نیازسنجی آموزشی‌، ماموریت و چشم‌‎انداز شفاف‌، قدردانی و تشویق و عوامل شغلی شامل وجهه شغل‌، خشنودی شغلی‌، پویایی شغل و کیفیت زندگی کاری بر توسعه و نگهداشت معلمان موثر است. در الگوی مرحله کمی پژوهش‌، روابط ارائه شده در قالب فرضیه‌های منبعث از تحلیل یافته‌های کیفی بررسی و تایید شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Factors Affecting the Development and Maintenance of Secondary School teachers in Ardabil

نویسنده [English]

  • hasan ahmadi
Asisstant professor, department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to design a model of factors affecting the development and maintenance of secondary school teachers in Ardabil. This research is among the mixed (exploratory) researches in which the qualitative-quantitative approach was used. The statistical population of this study included high school teachers in Ardabil (N=2360). In the qualitative phase of the study, using purposive samplingprocedure, 18 teachers and in the quantitative phase, 331 teachers were selected based on multi-cluster sampling. Data collection tools were a semi-structured interview and a questionnaire. To validity the research findings, review by members, peer review, as well as participatory research, and to assess the reliability of the codings, the test-retest, internal consistence and Cronbach's alpha were used. For the questionnaire of organizational factors, Job factors, nd development and maintenance, the Cronbach’s alpha index of 0/82, 0/‌79, and 0/80 were obtained respectively. Thematic analysis technique was used to analyze the qualitative data and the structural equation modelling was used to analyze the quantitative data using the PLS software. The findings showed that organizational factors include teamwork, organizational culture, providing opportunities for growth and prosperity, information and communication management, organizational climate, empowerment, education and improvement, school leadership, performance management, educational needs assessment, mission and a clear vision, appreciation and encouragement, and job factors including job reputation, job satisfaction, job dynamics, and quality of work life affect teacher development and retention. The valid model of the interrelationship among the variables of the study was also determined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • talent management
  • development
  • retention
  • teachers
  • Ardabil