رابطه انگیزش با موفقیت در اجرای برنامه درسی (مطالعه موردی: معلمان زن مقطع متوسطه اول شهر خرم‌آباد)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد، رشته برنامه‌ریزی درسی و دبیر آموزش‌و‌پرورش، بروجرد، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرقدس، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مؤلفه­ های انگیزش با موفقیت در اجرای برنامه درسی از دیدگاه معلمان زن مقطع متوسطه اول شهر خرم­آباد به انجام رسیده­ است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسه اول شهر خرم‌آباد به تعداد 1698 است که تعداد 313 نفر بر اساس فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش عوامل انگیزشی بیرونی و درونی از پرسش­نامه دو عاملی هرزبرگ (1997) و برای سنجش موفقیت در اجرای برنامه درسی از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. برای تحلیل داده ­های پژوهش از همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج نشان­ داد که از دیدگاه معلمان زن مقطع متوسطه شهر خرم­آباد بین مؤلفه ­های انگیزش درونی (حقوق و دستمزد 561/0،  خط‌ و‌مشی محیط 486/0، روابط شخصی با هم‌ردیفان 511/0، امنیت شغلی 488/0، شرایط محیط کار 453/0 و نحوه سرپرستی و نظارت 576/0 با موفقیت در اجرای برنامه درسی رابطه وجود دارد. همچنین بین هر یک از مؤلفه­ های انگیزش بیرونی (شناخت و قدردانی 468/0، پیشرفت و توسعه شغلی 412/0، ماهیت کار 376/0، مسئولیت شغلی 328/0 و موقعیت شغلی 411/0) با موفقیت در اجرای برنامه درسی رابطه وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship Between Motivation and Successful Implementation of the Curriculum from the Perspective of Female High School Teachers in Khorramabad

نویسندگان [English]

  • Sahar parsaei 1
  • Mansour Torkiantabar 2
1 Education teacher of Boroujerd city
2 Ph.D. Knowledge and Information Science, Islamic Azad University of Qods City, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between components of motivation with successful implementation of the curriculum from the perspective of female high school teachers in Khorramabad. The research method is descriptive-survey of correlation type. The statistical population of the study consisted of all female teachers in Khorramabad (N=1698). Based on Cochran's formula, 313 teachers were selected as the sample of the study via simple random method. Herzberg’s two-factor questionnaire was used to assess external and internal motivational factors and a researcher-made questionnaire containing 20 questions was used to measure the success of the curriculum. According to the normal distribution of data based on Kolmogorov-Smirnov formula, Pearson test was used to test the research hypotheses. SPSS software was used to analyze the research data. The results of the study showed that from the perspective of the high school teachers in Khorramabad between the components of intrinsic motivation (salary 0.561, environmental policy 0.486, relationship (personal relationships with peers) 0.511, job security 0.488, work environment conditions 0.453 and how to supervise and monitor 0.576) were correlated with success in curriculum implementation. The results of this study also indicated that among the factors of intrinsic motivation (cognition and appreciation 0.468, career advancement and development 0.412, nature of work 0.376, job responsibility 0.328 and job position 0.11) were associated with success in the implementation of the curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internal motivation
  • external motivation
  • curriculum
  • curriculum implementation