تاثیر داستان‌های فلسفی به روش بحث گروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کامیاران

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روانشناسی تربیتی، کارشناس آموزش دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران

2 معاون پرورشی، آموزش و پرورش شهرستان کامیاران، کردستان، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر داستان­های فلسفی به روش بحث­گروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانش­آموزان پایۀ ششم ابتدایی شهرستان کامیاران بود که با روش شبه آزمایشی و طرح مقایسه گروه‌ها انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانش­آموزان دختر و پسر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان کامیاران بودند، که از بین آنها 40 نفر دانش‌آموز در دو کلاس 20 نفره انتخاب شدند و به صورت تصادفی یکی از کلاس‌ها به عنوان گروه آزمایش و یکی از کلاس‌ها به عنوان گروه گواه قرار گرفتند. جهت جمع­آوری داده­ها، از آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیره (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که داستان­های فلسفی به روش بحث گروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کامیاران تأثیر مثبتی داشته است (59/17= f و 05/0p<). هم­چنین روش آموزشی قادر است 26 درصد از تغییرات متغیر رشد اخلاقی را تعیین کند. هم‌چنین داستان‌های فلسفی بر رشد قضاوت اخلاقی هردو جنس دختر و پسر تأثیری یکسان داشته و تفاوت معنی­داری بین آن­ها مشاهده نشد. بنابراین، پیشنهاد ‌می‌شود معلمان دوره ابتدایی جهت رشد قضاوت اخلاقی دانش­آموزان از داستان­های فلسفی با مضمون­های اخلاقی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Philosophical Stories by Group Discussion Method on the Development of Moral Judgment of Sixth Grade Elementary Students in Kamyaran

نویسندگان [English]

  • ELHAM Erfaniadab 1
  • Tayebe Erfaniadab 2
1 No.39, Adel Alley Mirzae Alley,Honarestan Street
2 معاون پرورشی، آموزش و پرورش شهرستان کامیاران، کردستان، ایران
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of philosophical stories through group discussion on the development of moral judgment of sixth grade elementary students in Kamyaran. The statistical population of this study consisred of all sixth grade elementary students in Kamyaran, Kurdistan, from among whom 40 students (20 in the control group and 20 in the experimental group) were selected. Ethical Judgment Test (MJT) was used to collect data. Data were analyzed using one-way analysis of covariance (ANCOVA). The results showed that philosophical stories by group discussion method had a positive effect on the development of moral judgment of sixth grade elementary students in Kamyaran. It also had the same effect on the development of moral judgment of both girls and boys and no significant difference was observed between them. Moreover, it was found that the treatment accounted for 26 percent of the variation of moral judgement development. Therefore, it is suggested that elementary school teachers use philosophical stories with ethical themes to help develop moral judge of the students

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophical stories
  • group discussion
  • moral development
  • moral judgment