نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطه بین سبک‌های مدیریت کلاس و مهارت‌های فراشناختی دانش‌آموزان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام‌نور، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ بین سبک­های مدیریت کلاس و مهارت­های فراشناختی دانش­آموزان با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی معلمان است. روش پژوهش، کمی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش را کلیه معلمان و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر فین هرمزگان شامل 59 معلم (25 زن و 34 مرد) و 359 دانش­آموز (123 دختر و 236 پسر) تشکیل ­دادند. از این ‌بین طبق فرمول کوکران تعداد 51 معلم و 185 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش، سه پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدمز (1982)، سبک­های مدیریت کلاس ولفکاگ و گلیکمن (1986) و فراشناخت حالتی اُنیل و عابدی (1996) بود. داده­های گردآوری‌شده با استفاده از روش آماری توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از SPSS نسخه 21 و Lisrel8.8 مورد تجزیه ‌وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمون t و ضریب مسیر بین سبک­های مدیریت کلاس و مهارت­های فراشناختی با میانجی‌گری خودکارآمدی رابطه معنی­داری وجود دارد. همچنین بین سبک‌های مدیریت کلاس و مهارت­های فراشناختی دانش­آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما رابطه معناداری بین خودکارآمدی معلمان و مهارت‌های فراشناختی دانش­آموزان یافت نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Teachers' Self-Efficacy in the Relationship Between Classroom Management Styles and Students' Metacognitive Skills

نویسندگان [English]

  • Parisa arabi 1
  • naser mohamadi ahmad abadi 2
1 . MA student of curriculum development, Payame Noor University, Iran
2 Assistant professor in the department of psychology and educational sciences, Payame Noor University, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the relationship between classroom management styles and students' metacognitive skills with the mediating role of teachers' self-efficacy. The research method is quantitative and correlational. The population of this study consisted of all teachers and students of the second year of high school in Fin, Hormozgan, including 59 teachers (25 women and 34 men) and 359 students (123 girls and 236 boys). From among this population, according to Cochran's formula, 51 teachers and 185 students were selected using cluster sampling method. The research instruments of this study were three questionnaires of self-efficacy (Scherer & Adams, 1982), class management styles (Wolfgang & Glickman, 1986), and state metacognition (O'Neill & Abedi, 1996). The data were analyzed using descriptive statistics such as mean and standard deviation and inferential statistical test of Pearson correlation and path analysis using SPSS version 21 and LISREL 8.8. Based on the results of t-test (22.03) and path coefficient of 0.154, there is a significant relationship between class management styles and metacognitive skills with the mediating role of self-efficacy. There is also a positive and significant relationship between classroom management styles and students' metacognitive skills (1.144). But no significant relationship was found between self-efficacy and the students' metacognitive skills (0.379).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Self-Efficacy
  • Classroom Management Styles
  • Students' Metacognitive Skills