کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوش‌بینی علمی معلم در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان: سهم متغیر اثربخشی مدرسه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کارایی جمعی معلم، جو مدرسه و خوش‌بینی علمی معلم با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان با نقش میانجی اثربخشی مدرسه در دبیرستان‌های دخترانه ناحیه 1 و 2 شهر ارومیه است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، کلیۀ معلمان دبیرستان­‌های دخترانه ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهر ارومیه بود (800 نفر) که با استفاده از جدول مورگان، 260 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شدند. گردآوری داده­‌ها از طریق پنج پرسشنامه جو مدرسه، خوش‌بینی علمی‌، کارایی جمعی معلم، اثربخشی مدرسه و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان صورت گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه­ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 94/0، 74/0، 86/0 و 82/0 به­دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین جو مدرسه، خوش‌بینی علمی ‌‌و کارایی جمعی معلمان با اثر بخشی مدرسه رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین اثربخشی مدرسه با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود دارد. اثربخشی مدرسه نقش میانجی در رابطه خوش‌بینی علمی، کارآیی جمعی معلمان و جو مدرسه با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Collective Teacher Efficiency, School Environment, and the Teacher’s Scientific Optimism in Students' Academic Success: The Contribution of School Effectiveness Variable

نویسندگان [English]

  • Salim Balouch 1
  • tayebeh vakili 1
  • محمد حسنی 2
  • alireza ghalae 3
1 .PhD. candidate of educational management, department of educational sciences, faculty of humanities, Urmia University, Urmia, Iran
2 Professor of educational management, department of educational sciences, faculty of humanities, Urmia University, Urmia, Iran
3 . Associate professor of educational management, department of educational sciences, faculty of humanities, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between teacher collective efficiency, school atmosphere, teachers’ scientific optimism and students' academic success with the mediating role of school effectiveness in girls high schools in districts one and two of Urmia. Concerning its objectives, this is an applied study and concerning its data collection procedure, this is a descriptive-correlational study. The statistical population was all the teachers of girls high schools in districts one and two of Urmia (N=800). Using Morgan table, 260 teachers were selected by relative class sampling method. Data were collected through five questionnaires: school climate, scientific optimism, teacher collective efficiency, school effectiveness and students' academic achievement. The reliability coefficients of the questionnaires, using Cronbach's alpha, were 0.93, 0.94, 0.74, 0.86 and 0.82, respectively. Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed there is a significant relationship between school atmosphere, scientific optimism and teachers' collective efficiency with school effectiveness. There is also significant relationship between school effectiveness and students' academic success. The effectiveness of the school plays a mediating role in the relationship between scientific optimism, collective efficiency of teachers and the school atmosphere in students' academic success.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Collective Performance
  • School Atmosphere
  • Scientific Optimism
  • Academic Success
  • School Effectiveness