رابطه بلوغ حرفه‌ای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهر ری

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری، تهران، ایرانخمینی(ره)شهرری، تهران، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بلوغ حرفه‌ای و رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان پایه دوم ابتدائی ناحیه 2 شهرری بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس پایه دوم ابتدائی ناحیۀ 2 شهر ری در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامة بلوغ حرفه‌ای سـاویکاس و پرفلـی (2011) با ضریب آلفای کرونباخ 67/0 و پرسشنامة محقق‌ساخته رفتارهای نوآورانه با ضریب آلفای کرونباخ 86/0استفاده شد. داده‌های به ‌دست‌آمده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به‎شیوه همزمان و به کمک نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که بین بلوغ حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتمادبه نفس و مشاوره گرفتن با رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مؤلفه‌های بلوغ حرفه‌ای شامل نگرانی، کنجکاوی، اعتماد به نفس و مشاوره گرفتن قادر به پیش‌بینی رفتارهای نوآورانه در تدریس معلمان هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Professional Maturity and Innovative Behaviors of Teachers Teaching at Second Period of Primary Schools in Shahr-e-Rey

نویسندگان [English]

  • leila safaei fakhri 1
  • sedighe masanabadi 2
1 Ph.D. in educational management, faculty member of the department of educational sciences and psychology, faculty of humanities, Islamic Azad University, Yadegar-e-Imam Khomeini Branch, Tehran, Iran
2 . MA. student of elementary education, department of educational sciences and psychology, faculty of humanities, Islamic Azad University, Yadegar-e-Imam Khomeini Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study is to determine the relationship between professional maturity and innovative behaviors in teaching teachers of the second grade of elementary school in the second district of the city. The method of the present study is descriptive and correlational. Ray was in the academic year of 1998-99, of which 100 were selected using the Cochran formula as a simple random sample. In order to collect information, Savikas and Profley (2011) professional maturity questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0.67 and researcher-made innovative behaviors questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0.86 were used. The obtained data were statistically analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression tests using SPSS 26 software. The results showed that there is a significant positive correlation between professional maturity and its components including concern, curiosity, self-confidence and counseling with innovative behaviors in teachers' teaching. The components of professional maturity, including concern, curiosity, self-confidence, and counseling, can also predict innovative behaviors in teacher teaching.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Maturity
  • Innovative Behaviors in Teaching
  • Teachers
  • Second Grade school