مدل‌یابی هیجان‌های تدریس معلمان بر مبنای فعالیت‌های اجتماعی تدریس و مهارت‌های هیجانی-اجتماعی معلمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری، رشته روان‏شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، مشاور آموزش و پرورش، یزد، ایران

چکیده

این پژوهش، با هدف آزمون رابطۀ علی بین فعالیت­های اجتماعی تدریس و مهارت­های هیجانی- اجتماعی معلم با هیجان­های تدریس معلمان صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعۀ آماری پژوهش، 310 معلم (155 مرد و 155 زن) از پایه ششم دبستان­های یزد در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ فعالیت­های اجتماعی تدریس و مهارت­های هیجانی- اجتماعی معلمان (کارکنان دپارتمان آموزشی، 2014) و هیجان­های تدریس معلم (TES) (فرنزل و همکاران، 2016) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از داده­های تجربی، نشان داد هیجان­های تدریس معلم به­طور مستقیم از متغیرهای برون­زاد فعالیت اجتماعی تدریس و مهارت­های هیجانی-اجتماعی معلم تأثیر می­پذیرند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمانی که دارای مهارت­های هیجانی-اجتماعی هستند و از عهدۀ فعالیت‌های اجتماعی تدریس برمی­آیند، هیجان­های مثبت بیشتری را تجربه می­کنند و در نتیجه رابطۀ مثبتی با دانش‌آموزان خود دارند. بنابراین برای ارتقای هیجان­های مثبت و تنظیم هیجان­های منفی، معلمان به فعالیت­های اجتماعی تدریس و مهارت­های هیجانی-اجتماعی در برقراری رابطه مؤثر با دانش­آموزان و کنترل موقعیت­های استرس­زا نیاز دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling Teachers’ Teaching Emotions Based on Social Practices of Teaching and Socio-emotional Skills

نویسنده [English]

  • negar hosseini
Ph.D. candidate of educational psychology, Al-Zahra University, counselor in the ministry of education, Yazd, Iran
چکیده [English]

 
This study aimed to test the causal relationship between social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills with teachers' emotions. For this purpose, 310 teachers (155 males and 155 females) from the sixth grade of Yazd elementary schools were selected based on cluster random sampling in the academic year of 2019-2020. They responded to the questionnaire of social practices of teaching and socio-emotional skills of teachers (Department of Education staff, 2014) and teachers' emotions (TES) (Frenzel et al., 2016). The results of the structural equation model analysis using empirical data showed that teachers 'emotions directly influences the exogenous variables of social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills. The results of the research indicate that teachers who have socio-emotional skills and are involved with teaching social activities, experience the intense emotions and have a positive relationship with their students. The results also showed that teachers have socio-emotional skills, experience more positive emotions and have positive relationship with their students. Therefore, teachers need social practices of teaching and socio-emotional skills to boost their positive emotions and control their negative emotions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers’ emotions
  • social practices of teaching
  • teachers’ socio-emotional skills
  • structural equation modeling