تحلیل مهارت نگارش در نومعلمان رشته زبان و ادبیات فارسی مطالعه موردی: برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی برنامه‎ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیار رشته برنامه‎ریزی درسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از این مقاله، تحلیل برنامه درسی کارورزی رشته زبان و ادبیات فارسی با درنظر گرفتن مهارت نومعلمان در طراحی‌های آموزشی نگارش است. برای رسیدن به مقصود، از روش پژوهش کیفی با ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و متن گزارش­های کارورزان استفاده شد. نمونه‌گیری به صورت هدفمند بود. شرکت‌کنندگان، 8 نفر از نومعلمان دختر (دانشجویان ورودی سال 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران) بودند. ابتدا متن مصاحبه­ها، پیاده و داده­ها استخراج شد؛ از گزارش کارورزان نیز داده­ها خارج گردید. سپس مجموعۀ اطلاعات، با روش تحلیل محتوای مضمونی بررسی شدند. یافته­های گردآوری شده از منابع اطلاع‌رسان، به‌گونه­ای در نظر گرفته شد که در سطح محتوا و سطح مهارت­های حرفه­ای و در ترکیب این دو سطح، قابل تفکیک­ باشند. نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، در دوره کارورزی توجه و علاقه اندکی به طراحی موضوع نگارش داشتند. همچنین آنها در طول دوره کارورزی، در طراحی­های آموزشی مبحث نگارش، کاملاً به شایستگی­های لازم نرسیدند. دلایل مختلفی برای آن می­توان ذکر کرد. در برنامه درسی رشته: کاربردی نبودن برخی واحدهای درسی، ناهماهنگی فرآیند درسی با دروس آموزشی مدارس و نامناسب بودن شیوه و راهبرد آموزشی دروس. در برنامه درسی کارورزی: نارسایی فعالیت‌های آموزشی، نپرداختن به دانش­ها و روش­های متناسب با تدریس این موضوع درسی و در طراحی آموزشی مباحث نگارشی: ضعف در سازماندهی مراحل طراحی، عدم تسلط دانشجو برتلفیق دانش محتوایی و مهارت تدریس، کم‌توجهی دانشجویان به طراحی و اختصاص زمانی کوتاه برای شناخت مسایل حوزه نگارش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of writing skills in theachers of Persian language and literature Case Study:Farhangian University Internship Program

نویسندگان [English]

  • zahra karami 1
  • jila dehbozorgi 2
  • khadijeh safarnavadeh 3
1 . Ph.D. in curriculum development, instructor in Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assisstant professor, department of teaching Persian language and literature, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assisstant professor of curriculum development, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 
The purpose of this article is to analyze the Persian language and literature internship curriculum by considering students' skills in writing educational designs. To achieve the goal, the qualitative research method was used with semi-structured interview tools and the text of the interns' reports. Sampling was purposeful. Participants were eight female theachers entering the Shahid Bahonar Higher Education Center in Farhangian University in Tehran in 91 and 92. First the text of the interviews, the transcripts and the data were extracted; Data were also removed from the interns' report, then, the data set was analyzed by thematic content analysis method. Findings collected from information sources were considered to be separable in terms of content and level of professional skills, and in the combination of these two levels. The results of this study show that during the internship, the students in question in writing educational designs on the subject of writing, did not fully meet the required competencies, various reasons for it can be mentioned: Course with school courses, and inappropriate teaching methods and strategies; i n the internship curriculum: failure of educational activities, failure to address the knowledge and methods appropriate to the teaching of this subject; And in educational design writing topics: weakness in organizing the design process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum in Persian language and literature
  • internship
  • educational design
  • writing