نقش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید رجایی کاشان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، کارمند دانشگاه شهید رجایی، کاشان، ایران

2 استادیار، عضو هیأت علمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در خلاقیت و نوآوری و تسهیم دانش استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید رجایی کاشان انجام شد. این پژوهش، با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. حجم نمونه پژوهش را 85 نفر از استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید رجایی کاشان تشکیل می­دهند. ابزار سنجش متغیرها، پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس (1959)، پرسشنامه نوآوری مارتین (1965) و پرسشنامه تسهیم دانش اِورد جکوب و همکاران (2007) بود. داده‌ها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با تسهیم دانش و خلاقیت و نوآوری ارتباط معناداری دارد. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات توانایی پیش‌بنی نوآوری، خلاقیت و تسهیم دانش را در استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید رجایی کاشان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Information and Communication Technology on Innovation, Creativity, and Knowledge Sharing among Faculty Members of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan

نویسندگان [English]

  • sakeneh ghahari bidgoli 1
  • hosein torbatinezhad 2
1 MA. Staff member in Shahid Rajaee University, Kashan, Iran
2 ‌Assistant professor, faculty member, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of information and communication technology on innovation, creativity, and knowledge sharing among faculty members of Shahid Rajaee University of Technology in Kashan. The present study is of applied and survey-correlation type. The research community consisted of 85 who were selected from among 116 professors of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan. The data collection instruments consisted of the Information and Communication Technology Questionnaire (Mahmoodi, 1392), Standard Creativity Questionnaire (Torrance, 1959), The Innovation Questionnaire (Martin, 1965), and Knowledge Sharing Questionnaire (JQB) (Jacob et al., 2007). The data were analyzed using descriptive and inferential statistics including Pearson correlation coefficient and linear regression. Findings of the research showed that, based on Pearson correlation coefficient, information and communication technology has a significant relationship with the sharing of knowledge, creativity, and innovation. Moreover, Information and Communication Technology significantly affects sharing knowledge and innovation and creativity of faculty members of Shahid Rajaee Technical and Vocational University in Kashan.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information and communication technology
  • creativity
  • innovation
  • knowledge sharing