بررسی اثربخشی روش تدریس مشارکتی جورچین (جیگ‌ساو) بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روان‏شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران

2 استاد روان‎شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه ارومیه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش به روش جیگ‌ساو بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر در درس علوم بوده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل نابرابر استفاده شد. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 55 دانش‌آموز پسر پایۀ چهارم ابتدایی شهر خوی در سال تحصیلی 98-97 بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در هریک از گروه‌های آزمایش و گواه قرار گرفتند. پرسشنامه­های اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی توسط آزمودنی‌ها تکمیل شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 51 جلسه آموزش به روش جیگ­ساو را دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان با روش سخنرانی به برنامه­های عادی کلاس خود ادامه دادند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش­های آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته­ها نشان داد؛ آموزش به روش جیگ­ساو در مقایسه با روش سخنرانی، تاثیر مثبت بیشتری بر کاهش اضطراب امتحان، افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دارد. پژوهش حاضر دربردارندۀ راهبردهایی است که معلمان درس علوم می‌توانند استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

On the Effect of Jigsaw Participatory Teaching Method on Test Anxiety، Self-Efficacy and Academic Adjustment of Fourth Grade Elementary Male Students

نویسندگان [English]

  • Hoora Sadraei 1
  • firouzeh sepehrianazar 2
1 Ph.D. candidate in educational psychology، department of educational sciences، University of Tabriz، Iran
2 Professor of educational psychology، department of psychology، Urmia University
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the effectiveness of Jigsaw teaching method on test anxiety، self-efficacy and academic adjustment of male students in science. The research method was quasi-experimental in which a pre-test-post-test design with unequal control group was used. The participants of the study were 55 male students of the fourth grade of an elementary school in Khoy in the academic year of 97-98. The participants were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to the experimental and control groups. Test anxiety، self-efficacy and academic adjustment questionnaires were completed by the subjects. The subjects of the experimental group received 51 sessions of Jigsaw teaching method and the control group continued their normal class programs، i.e. lecture method. In order to analyze the data، various descriptive and inferential statistical methods and techniques including mean، standard deviation، analysis of covariance were used. The findings showed that Jigsaw teaching method had a more positive effect on reducing test anxiety، increasing self-efficacy and academic adjustment in contrast to lecturing. The present study contains strategies that science teachers can use.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational adjustment
  • Jigsaw teaching method
  • Self-efficacy
  • Test anxiety