شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی معلمان مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

دکتری تخصصی مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی دبیران مقطع متوسطه دوم شهر بجنورد انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش دبیران مقطع متوسطه دوم به تعداد 800 نفر می‌باشند که به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.  برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده‌شده است و نمونه آماری به تعداد 259 معلم است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است که پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری 03/.= IR که کمتر از 1/0 بود تأیید شد. برای تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم‌افزارهای اکسپرت چویس و اکسل استفاده‌شده است. از میان معیارهای متفاوت و گوناگون، 4 معیار اصلی و 16 معیار فرعی، شناسایی شدند. با توجه به پاسخ کارشناسان و نتایج تحلیل سلسله مراتبی، بهسازی حرفه‌ای با درجه وزنی 488/0 در اولویت اول، بهسازی سازمانی با درجه وزنی 229/0 در اولویت دوم، بهسازی آموزشی با درجه وزنی 171/0 در اولویت سوم، بهسازی فردی با درجه وزنی 148/0 در اولویت چهارم اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آموزش و بهسازی دبیران قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Ranking the Factors Affecting on Education and Improvement of High School Teachers in Bojnourd Province Using the Hierarchical Analysis Technique (AHP)

نویسنده [English]

  • masoumeh mohammadabadi
PhD. in educational management, department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the factors affecting on education and improvement of high school teachers in Bojnourd province. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of the study consisted of high school teachers (N=800) who were selected based on cluster sampling method. Based on the Cochran method 259 teachers were selected as the sample of the study.  The data collection instrument was a questionnaire whose reliability was confirmed using an inconsistency rate of IR=0.03, which was less than 0.1. To analyze data, the AHP and Expert Choice and Excel software were used. Among the different criteria, 4 main criteria and 16 sub criteria were identified for ranking of factors affecting the education and improvement of high school teachers. According to the experts' answers and the results of the hierarchical analysis, the first priority is professional improvement with a weight of .488, the second priority is organizational improvement with a weight of .229, the third priority is educational improvement with a weight of .171 and the fourth priority is individual improvement with a weight of .148.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Improvement
  • teaching quality
  • sustainable development
  • learning organization
  • teacher-centered