بررسی رابطه بین تاب‌آوری و ویژگی‏های جمعیت‌شناختی با فرسودگی شغلی در معلمان زن شهرستان جوین

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد مشاوره، اداره آموزش و پرورش شهرستان جوین، اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، مشهد، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش  بررسی رابطه بین تاب‌آوری و ویژگی‏های جمعیت‌شناختی در میان معلمان زن شهرستان جوین است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و یک پژوهش توصیفی از نوع طرح‏های همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل 700 معلم زن در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان جوین بودند که 257 نمونه بر اساس فرمول نمونه‏گیری کوکران انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‏ای از سه مقطع تحصیلی ابتدایی (98 نفر)، دورۀ اول متوسطه (70 نفر) و دورۀ دوم متوسطه (89 نفر) انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری داده‏ها از پرسشنامه‏های فرسودگی شغلی مسلش (1991) و تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده گردید. همچنین داده‏ها به وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و روش‏های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که بین تاب‌آوری و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. همچنین بین سابقه کاری و فرسودگی رابطه معنادار مثبت وجود دارد اما بین مقطع شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که تاب‌آوری و برخی ویژگی‏های جمعیت‌شناختی در فرسودگی شغلی نقش مهمی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship Between Resilience and Demographic Characteristics with Burnout in Female Teachers in Jovein

نویسنده [English]

  • Masood Salehi
MA.in Counselling, Education Administration of Jovein, Khorasan Razavi, Iran
چکیده [English]

Burnout is one of the most important factors in reducing efficiency and job satisfaction that causes physical and psychological complications in teachers. The aim of this study was to investigate the relationship between resilience and demographic characteristics among female teachers in Joven. The present study was an applied research in terms of purpose and a descriptive study with a correlational design. The statistical population of the study included 700 female teachers in different educational levels in Joven city. 257 teachers were selected as the sample based on the Cochran sampling formula and using stratified sampling method from three levels of elementary schools (98 people), junior high schools (70 people) and the high schools (89 people). The Maslash (1991) burnout and Connor and Davidson (2003) resilience questionnaires were used to collect data. The data were analyzed via descriptive and inferential statistical methods, using SPSS software version 22. The results showed that there is a significant negative relationship between resilience and burnout. There is also a significant positive relationship between work experience and burnout, but there is a significant negative relationship between job level and burnout. The results showed that resilience and some demographic characteristics play an important role in burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job burnout
  • Resilience
  • Demographic characteristics