ارائه الگوی توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی مبتنی بر مؤلفه‌های مهارت‌های نرم

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی مبتنی بر مؤلفه‌های مهارت‌های نرم در دانشگاه‌ها است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و  به شیوه استقرائی، مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای مبتنی بر مهارت‌های نرم، شناسایی و استخراج شدند. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های فرهنگیان، خلیج‌فارس، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بود که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند 30 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که تا مرز اشباع ادامه یافت. در نهایت شبکه مضامین با استفاده از روش آتریاد -استرلینگ کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. روایی پژوهش با استفاده از تکنیـک ممیزی کردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر مصاحبه‌ها به‌صورت دستی در دو مرحله انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر با استفاده از روش هولستی مقایسه شد. پس از کدگذاری و تحلیل داده‌های مصاحبه، تعداد 107 مضمون پایه استخراج شد. از این مضامین پایه تعداد 15 مضمون سازمان‌دهنده و  در نهایت 5 مضمون فراگیر شامل؛ «مهارت‌های رهبری و مدیریتی»، «مهارت‌های توسعه فردی و حرفه‌ای»، «مهارت‌های خلاقیت و نوآوری»، «مهارت‌های اخلاق حرفه‌ای» و «مهارت‌های ارتباطی و تشریک‌مساعی» که شکل‌دهنده مدل توسعۀ حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی مبتنی بر مهارت‌های نرم بودند شناسایی و استخراج شدند.

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Proposing a Professional Development Model For Faculty Members

نویسندگان [English]

  • neda karaminezhad 1
  • Alireza Ghasemizad 2
  • Hamireza motamed 2
1 PhD. Candidate, department of educational management, Islamic Azad University, Kazeroon Branch. Kazeroon, Iran
2 Assistant professor, department of educational management, Islamic Azad University, Kazeroon Branch. Kazeroon, Iran
چکیده [English]

 

This article proposes a professional development (PD) model for university faculty members based on soft skills components. The present study is a qualitative research in which the components of professional development based on soft skills were identified and extracted using thematic analysis and inductive method. The statistical population of the study included all faculty members of Farhangian, Persian Gulf, and Payame Noor universities as well as Islamic Azad University of Bushehr, from among whom 30 faculty members were selected based on purposive sampling. The research instrument was a semi-structured interview which was used till saturation. Finally, the network of themes was coded, analyzed and drawn using the Atriad-Sterling method. The validity of the study was confirmed by the referee using the auditing technique. To ensure the reliability, the interviews were read line by line in two stages and the coding was done manually. After coding, the results of the two codings were compared with each other using the Holstie method. After coding and analyzing the interview data, 107 basic themes were extracted. From among these basic themes, 15 organizing themes and finally 5 comprehensive themes were formed which include; "Leadership and Management Skills", "Individual and Professional Development Skills", "Creativity and Innovation Skills", "Professional Ethics Skills" and "Communication and Partnership Skills", which formed the professional development model for Faculty members were identified and extracted based on soft skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Development
  • Soft Skills
  • University
  • Theme Analysis
  • Theme Network