رابطه مهارت مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان مدارس دخترانه شهر اردبیل

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

تحقیق حاضر باهدف بررسی رابطه مهارت مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان مقطع متوسطه مدارس دخترانه انجام گردید. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری معلمان زن شهر اردبیل به تعداد 530 نفر بود که از این جامعه آماری براساس جدول نمونه‌گیری مورگان با روش تصادفی طبقه‌ای، نمونه‌ای به تعداد 216 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌های تحقیق، پرسشنامه استرس شغلی بردبار و پرسشنامه مدیریت زمان کوئین بود. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه با استفاده ازنظر متخصصان و پایایی با روش آلفای کرونباخ که برای استرس شغلی مقدار 87/0 و مدیریت زمان مقدار 76/0 به­دست آمد. داده‌ها با استفاده از آزمونt تک­گروهی، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس تحلیل گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد بین مهارت مدیریت زمان و استرس شغلی دبیران رابطه معکوس معنی‌داری وجود دارد؛ وضعیت موجود مهارت مدیریت زمان معلمان در وضع مطلوبی قرار دارد، ولی استرس شغلی معلمان بالاتر از میانگین است؛ معلمان باسابقه کاری بیشتر دارای بیشترین میزان مهارت مدیریت زمان بودند و معلمان با سنین کمتر دارای استرس شغلی بیشتری نسبت به معلمان با سن بالاتر بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Relationship between Teachers’ Time Management Skills and Job Stress in Girls’ Schools in Ardabil City

نویسندگان [English]

  • Robabeh armoon 1
  • sadraddin sattari 2
1 . MA, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran
2 Associate professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran
چکیده [English]

 
The purpose of this research was to examine the relationship between time management skills and job stress among female high school teachers. The research method was descriptive-correlational. The statistical population was all the female high school teachers in Ardabil city (N=530), from among whom, 216 teachers were selected based on Morgan's sampling table with a stratified random sampling method. The data were collected by Bordbar Job Stress Questionnaire and Queen's Time Management Questionnaire. The formal and content validity of both questionnaires were confirmed using experts’ opinion, and their reliability was estimated via Cronbach's alpha method, which was 0/87 for job stress and 0/76 for time management questionnaire. The collected data were analyzed using one group t-test, correlation coefficient and analysis of variance. The findings of the research showed that there is a significant negative relationship between time management skills and job stress among teachers; The current status of teachers' time management skills is in a desirable level, but the job stress of teachers were higher than the mean. Teachers with more work experience had the highest level of time management skills, and younger teachers had more job stress than older colleagues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Time Management
  • job stress
  • females’ high schools