تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانایی خواندن و درک مطلب دانشجویان با سطوح متفاوت انگیزه و دانش فراشناخت

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکتری زبان انگلیسی، استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دکتری روانشناسی تربیتی، استادیار آموزش و اشتغال زنان، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانایی خواندن و درک مطلب در میان دانشجویان با میزان متفاوت آگاهی از راهبردهای فراشناختی و انگیزه خواندن در زبان انگلیسی است. به این منظور، 85 دانشجو از دانشگاه فرهنگیان اراک به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند و پس از دریافت پرسشنامه‌های انگیزه و راهکارهای خواندن و کسب نمره 1± بالاتر و پایین‌تر از میانگین در هر ابزار به چهار گروه با میزان متفاوت آگاهی از راهکارهای فراشناختی و انگیزه خواندن تقسیم شدند. راهکارهای خواندن و درک مطلب به این دانشجویان آموزش داده شد و قبل و بعد از آموزش، آزمون خواندن و درک مطلب اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، آزمون استاندارد 40سؤالی توانش زبان انـگلیسی (نلسـون)، آزمـون خواندن و درک مطلـب­ طالبی(2015)، پرسشنامۀ راهبردهای درک مطلب در خواندن مختاری و ریچارد (2002)، و پرسشنامۀ انگیزه خواندن کومی یاما (2013) است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک متغیره (آنکوا) جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده گردید. یافته‌ها در هر چهار گروه، رشد معناداری در توانایی خواندن و درک مطلب نشان داد. گروهِ با انگیزه پایین و آگاهی پایین و گروه با انگیزه بالا و آگاهی بالا از راهکارهای خواندن، به ترتیب کمترین و بیشترین میزان پیشرفت را نشان دادند. بررسی مؤلفه‌ای نیز عدم انسجام در عملکرد خواندن در گروه‌های مختلف را نشان داده است. لذا ترکیبات مختلف از مشخصه‌های فراگیران بر نتیجه آموزش راهبردهای خواندن تأثیرگذار بوده و باید موردتوجه مؤلفین کتب درسی و مدرسین مهارت خواندن قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Metacognitive Strategies Instruction on Reading Comprehension Ability among Learners with Different Degrees of Motivation and Metacognitive Knowledge

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Maghsudi 1
  • Seyed Hassan Talebi 2
  • Soleiman Yahyazadeh 3
1 . Assistant professor of English, Farhangian University, Tehran, Iran
2 . PhD. in English, Assistant professor of English department, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
3 . PhD. in educational psychology, Assistant professor of Women’s education and employment, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

This study aims to investigate the effect of metacognitive strategies instruction on reading comprehension among learners with different degrees of awareness of metacognitive reading strategies and motivation to read in English. For this purpose, after receiving reading comprehension strategies and motivation to read questionnaires and obtaining scores below or above the mean, 85 students were divided into four groups with different degrees of reading strategies awareness and motivation to read. The participants­ were instructed reading comprehension strategies and test of reading comprehension was given to them. Instruments employed in the study were the 40-item standard test of English propficiency (Nelson), reading comprehension test (Talebi, 2015), reading strategies questionnaire (Mokhtari & Reichard, 2002), and motivation to read questionnaire (Komiyama, 2013). For data analysis, descriptive statistics including mean and standard deveiation and inferential statistics of ANCOVA were used to test the research hypotheses. Analysis of data showed that as a result of reading strategy instruction, all four groups improved significantly in reading comprehension ability. The overall improvement was most observed in the group with the highest degree of awareness of reading strategies and motivation to read and least observed in the group with the lowest degree of awareness of reading strategies and motivation to read.  Catergorywise analysis also showed inconsistency in reading performance in different groups. It can be concluded that the different combinations of learner charecteristics have effects on the outcome of the instruction of metacognitive reading strategies and material developers and reading instructors are recommended to consider them. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Meta-cognitive strategies
  • reading motivation
  • reading comprehension
  • meta-cognitive knowledge