بررسی راهکارهای توسعه حرفه‌‌ای معلمان ابتدایی شهر لالجین

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای توسعه حرفه‌­ای معلمان ابتدایی منطقۀ لالجین بود. بدین منظور از بین 175 نفر از معلمان ابتدایی، تعداد 110 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامۀ 84 آیتمی محقق‌ساخته استفاده شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t تک­نمونه­ای و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین رویکردهای سنتی و نوین تفاوت معناداری وجود دارد. از بین مدل­های رویکرد سنتی، مدل ارزیابی معلم در کلاس درس در اولویت اول، ضمن­خدمت اولویت دوم و نظارت بالینی در رتبۀ سوم قرار دارد. در بین مدل­های رویکرد نوین، مدل مشارکتی یا همکارانه، اولین اولویت، استفاده از رادیو و فضای مجازی در اولویت دوم، مدل مدارس حرفه­ای در اولویت سوم قرار دارند. شبکه‌های معلمان در اولویت چهارم، طراحی مدارس پیشرفته پنجم، اقدام­پژوهی ششم، مشارکت بین-موسسه­ای هفتم، افزایش مشارکت معلمان در نقش­های جدید هشتم، فرصت­های توسعه حرفه­ای نهم، مشارکت مدرسه- دانشگاه دهم، مدل توسعه مهارتی یازدهم، مدل­های همراه با تفکر و تعمق دوازدهم، مدل تغییر محور کارکنان سیزدهم، آموزش از راه دور چهاردهم، پروژه در اولویت پانزدهم و توسعه خودگردان در اولویت شانزدهم قرار دارد. بنابراین پیشنهاد می­گردد برنامه­ریزان نظام آموزش و پرورش برای توسعه حرفه‌­ای معلمان در مناطق مختلف نظرسنجی کرده و اولویت­ها را در نظر بگیرند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examination of Solutions for Professional Development of Elementary School Teachers in Lalegin

نویسندگان [English]

  • Nasrolah Erfani 1
  • Marziye Aminimofrad 2
1 . Associate professor, Ph. D. in educational psychology, department of psychology, Payame Noor University, Hamedan, Iran
2 M. A. in educational psychology, department of psychology, Payame Noor University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

 
The aim of the present study was to examin the solutions for professional development of elementary school teachers in Lalegin. To this end, from among 175 elementar teachers, 110 were selected based on cluster random sampling procedure. To collect data, a researcher-made questionnaire was used. The questionnaire was a Likert-type instrument with five options. Using descriptive statistics (e.g. mean, SD, frequency percentage, etc.) and inferential statistics (e. g. Kolmogorov-Smirnov test, and one sample T-test etc.) the data were analyzed. The results showed that there is a significant difference between the traditional and alternative approaches. From among traditional models, supervision of the teacher in the classroom, in-service, and clinical supervision are the main priorities respectively. From among models of alernative approach, cooperative, using radios and virtual space, and professional development schools at precession models are of the highest priorities. Teacher networks at precession, school improvement plan, action research, inter-institutional collaboration, increasing teacher participation in new roles, professional development opportunities, other university-scools partnerships, skill development, reflective models, change-oriented staff development, other forms of distant education, project based, and self-directed development models are the next priorities respectively. In conclusion, curriculum developers are advised to do surveys to find priorities for teachers’ professional development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional development ،Traditional approaches
  • Alternative approaches