نقش حمایت سازمانی و حمایت مافوق بر فلات شغلی، محتوایی و ساختاری معلمان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران

3 دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

شناخت پدیده فلات شغلی در بین معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا این پدیده در بین معلمان به لحاظ ویژگی‌های شغلی و بافت سازمانی شیوع زیادی دارد و  مدیریت مسیر شغلی را دشوار می‌کند. بنابراین در پژوهش حاضر، نقش حمایت سازمانی و حمایت مافوق بر فلات شغلی محتوایی و ساختاری معلمان بررسی‌شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 است که با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی تعداد 423 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین همه متغیرهای پژوهش، در سطح اطمینان 99 درصد معنی‌دار است. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد ضرایب رگرسیون استاندارد مربوط به متغیرهای حمایت مافوق در سطح اطمینان 95 درصد و حمایت سازمان در سطح 99 درصد توانایی پیش‌بینی فلات ساختاری و محتوایی معلمان را دارد. این نتایج نشان می‌دهد که هر چه حمایت مافوق و حمایت سازمان بیشتر باشد فلات محتوایی و ساختاری معلمان کمتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Organizational and Superior’s Support on the Content and Structural Job Plateau of Teachers

نویسندگان [English]

  • salahedin ebrahimi 1
  • ali seyfi 2
  • mohamad mahmudi 3
  • Sara Saadat 4
1 PhD in Educational administration, University of Tehran
2 university of tehran
3 phd student of curriculum
4 Master in Educational Management, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University
چکیده [English]

Understanding the phenomenon of job plateau is of special importance among teachers because this phenomenon is very common among teachers in terms of job characteristics and organizational context and makes it difficult to manage the career path. Therefore, in the present study, the effect of organizational and superior’s support on the content and structural job plateau of teachers has been investigated. The statistical population of this study is all secondary school teachers in Tehran in the academic year 1397-1397 from among whom 423 teachers were selected as the sample using stratified random sampling. The results of Pearson correlation coefficient showed that the relationships between all research variables are significant at 99% confidence level. The results of regression test showed that the standard regression coefficients related to the variables of superior’s support at 95% confidence level and organizational support at 99% level on the structural and content plateau are significant. These results show that the higher the support of the superior and the support of the organization, the lower the content and structural plateau of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career Plateau
  • Structural Plateau
  • Content Plateau
  • Organizational Support
  • Superior Support And Supervisor Support