بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانش آموزان درس هنر

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 کارشناس ارشد، رشته برنامه‌ریزی آموزشی، گروه علوم‌تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد، کرج ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزت نفس دانش‌آموزان دختر انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش تحقیق از نوع طرح شبه آزمایشی پیش‌آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه‌ هدف، دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس شهر کرج است که از بین آنان تعداد 40 نفر با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (20) و آزمایش (20) قرار گرفتند. در ادامه برای گردآوری داده‌های موردنیاز از آزمون خلاقیت تورنس و مقیاس سنجش کوپر اسمیت استفاده شد، برای تعیین روایی آن‌ها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، مقدار آن در پرسشنامه‌های مذکور به ترتیب 90/0 و 85/0 محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره  نشان داد استفاده از روش تدریس فعال هنر، بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان در ابعاد قابلیت انعطاف‌پذیری، ابتکار، بسط و سیالی مؤثر بوده است. همچنین استفاده از روش تدریس فعال هنر باعث رشد عزت نفس فردی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی فراگیران می‌شود. بنابراین هنر قادر است شرایطی فراهم کند تا دانش‌آموزان به بیان افکار و اندیشه‌های نوآورانه خود به دور از هرگونه دغدغه‌ای بپردازند تا در آینده با کمک آن بتوانند بهتر فکر کنند و با حس ارزشمند بودن در جامعه خلاقانه به برخورد با مسائل فردی و اجتماعی بپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the Effectiveness of Active Teaching Methods on Creativity and Self-Esteem of Art Students

نویسندگان [English]

  • soheila hossainpour 1
  • Parisa Jalali 2
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Iran
2 M A. in Educational planning, Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to study the effectiveness of active teaching methods on the creativity and self-esteem of female students. Concerning its purpose, this research is an applied research which enjoys quasi-experimental design with pre and post test and has a control group. The target population of the study consists of all female students is the sixth grade of elementary school in Karaj, of whom 40 were selected using available sampling and were randomly assigned to two control (N = 20) and experiment (N = 20) groups. In order to collect the required data, Thorns’ Creativity Test and Cooper Smith’s Assessment Scale were used. Content validity of the instruments were examined and Cronbach's alpha coefficient was used to estimate their reliability which turned out to be 0.90 and 0.85 respectively.  The results of multivariate analysis of covariance showed that the use of active art teaching method has been effective in increasing the creativity of students in terms of flexibility, initiativeness, expansion and fluidity. Also, the use of effective art teaching method results in the growth of individual, family, educational and social self-esteem of learners. Thus, art is able to provide the conditions for the students to express their innovative thoughts and ideas away from any worries so that, in the future, they can think better and deal with individual and social issues in the creative society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • Self-Esteem
  • Teaching Methods
  • Art