تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیم‎گیری مدیران شهرستان شاهین‌شهر

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشدتربیت بدنی شاخه ی مدیریت راهبردی درسازمانهای ورزشی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیم‏گیری مدیران مدارس شاهین‎شهر انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهر شاهین‌شهر در سال 1398 می‎باشد. به دلیل کفایت جامعه، تعداد حجم نمونه 150 نفر در نظر گرفته شده و نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و کنراد، پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری اسکات و بروس بوده که روایی آن‎ها به تأیید اساتید مدیریت ورزشی رسیده و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای مدیریت دانش 83/0، عملکرد سازمانی 87/0 و سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری 91/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش ضریب رگرسیون و مدل‎سازی ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Amos انجام شده است. نتایج  یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی معلمان مرد تربیت بدنی با نقش میانجی سبک تصمیم‌گیری مدیران مدارس شاهین‌شهر تأثیرگذار است. همچنین خلق دانش، به‌‎کارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش، بر عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی تأثیرگذار است. علاوه بر آن، خلق دانش، به‌کارگیری دانش، انتقال دانش و نگهداری دانش بر سبک تصمیم‌گیری مدیران تأثیرگذار است. در نتیجه می‌توان گفت که با اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش و  نیز بهبود سبک‌های تصمیم‌گیری توسط مدیران، عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی بهبود می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

TThe Effect of Knowledge Management on Organizational Performance of Physical Education Teachers with the Mediating Role of Decision Makers in Shahin Shahr

نویسنده [English]

  • Ali Salmanizade
Master of Physical Education, Department of Strategic Management in Sport Organizations
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the impact of knowledge management on organizational performance of physical education teachers with the mediating role of Shahin Shahr school principals’ decision making style. This is a descriptive-survey research. The statistical population of the study consisted of all physical education teachers in Shahin Shahr in 1398. Due to the adequacy of the population, the sample size was 150 persons and sampling was done by census method. Data were collected using standard Newman and Conrad Knowledge Management Questionnaire, Hershey and Goldsmith Organizational Performance Questionnaire, and Scott and Bruce Decision Making Styles Questionnaire. Using Cronbach's alpha for knowledge management (0.83), organizational performance (0.87) and general decision making styles (0.91) were obtained. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis using Spss version 22 and Amos software. Descriptive statistics (e. g. frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics, i.e. Kolmogorov-Smirnov test, regression coefficient and structural modeling, were used. The results showed that knowledge management had an impact on the organizational performance of male physical education teachers with the mediating role of Shahin Shahr school principals’ decision making style. Knowledge creation, knowledge utilization, knowledge transfer and knowledge retention also influenced the organizational performance of physical education teachers. Knowledge creation, knowledge utilization, knowledge transfer and knowledge retention influenced managers' decision making style. As a result, it can be said that with better implementation of knowledge management by school principals and improvement of decision making styles by principals, the organizational performance of physical education teachers improves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Organizational Performance
  • Decision Making Styles
  • Physical Education Teachers