رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان حضرت معصومه(س) مدرس

2 گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قم

3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفه‌ای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1021 نفر از دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش و نمونه آماری شامل 366 دبیر بود که بر اساس فرمول کوکران به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی معلم اسچانن، موران وولفولک، عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (2001)، توسعه استانداردهای حرفه‌ای معلمان ایوبی (1393)، با پایایی به ترتیب 82/0، 92/0، 95/0 بر اساس آلفای ‌کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره  نشان داد: بین عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران با توسعه حرفه‌ای آنان در مدارس متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 2 استان قم رابطه وجود دارد. ضرایب رگرسیون متغیر پیش‌بین نشان می‌دهد که خودکارآمدی به میزان (296/0 = β) و عملکرد شغلی به میزان (250/0 = β) می‌توانند توسعه حرفه‌ای دبیران را پیش‌بینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران مرد به طور معناداری بیشتر از دبیران زن است. در نتیجه می‌توان گفت با فراهم‌سازی زمینه‌ها و برنامه‌های توسعه حرفه‌ای، عملکرد شغلی کارکنان و خودکارآمدی آنان به‌طور هم‌زمان افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Professional Development and Job Performance and Self-Efficacy of High School Teachers in Qom Province

نویسندگان [English]

  • fatema hosseinpoor 1
  • seyfollah fazlollahi 2
  • Mahdi Mohamadi 3
1 Department of Educational Sciences - Farhangian University, Hazrat Masoumeh (PBUH) Modares
2 Islamic azad university of Qom branch
3 M. A. of Educational Management, Islamic Azad University, Qom Branch, Iran.
چکیده [English]

The aim was to identify the relationship between job performance and self-efficacy with the professional development of high school teachers in Qom province. The research method was descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population included 1000 teachers of secondary schools of education and training and the statistical sample of 366 people who were selected based on Cochran's formula by stratified random method. To collect data from three standard questionnaires; Teachers' self-efficacy scales of Scanen, Muran Wolfolk, Hershey and Goldsmith's job performance (2001), development of professional standards for Ayoubi teachers (2014), with reliability of 0.82, 0.92, and 0.95, respectively, were used based on Cronbach's alpha. Descriptive and inferential analysis of data to the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multivariate regression in the form of Spss software showed that there is a relationship between job performance and self-efficacy with professional development of high school teachers in Qom province. The predicted variable regression coefficients show that self-efficacy (β = 0.296, t = 32.74) and job performance (β = 0.250, t = 2.87) can predict professional development. As a result, it can be said that with the provision of professional development programs and programs, employees' job performance and self-efficacy increase simultaneously.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job Performance
  • Professional Development
  • self-efficacy
  • High School Teachers