بررسی میزان صلاحیت های حرفه‌ای مبتنی بر دیدگاه سازنده گرایی دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

کارمند، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان صلاحیت‌های حرفه‌ای دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان بر اساس دیدگاه سازنده‎گرایی می باشد. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه را دبیران زن دوره متوسطه دوم شهر همدان تشکیل داده‏اند. با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله ‏ای بر اساس جدول مورگان تعداد 150 نفر از دبیران انتخاب شدند. برای جمع ‏آوری داده ‏ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0/75 محاسبه شد. یافته ‏ها نشان داد که دبیران از صلاحیت‌های حرفه‌ای سازنده­ گرایی برخوردارند. در حالی که نتایج سؤالات مصاحبه نشان داد دبیران از صلاحیت‌های حرفه‌ای مبتنی بر سازنده‌گرایی برخوردار نیستند. همچنین نتایج یافته‏ ها نشان داد مراکز آموزش عالی نقش مؤثری در تربیت معلمان سازنده‎گرا نداشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Constructivism, High School, Teacher’ Professional Competencies, Teacher Education

نویسنده [English]

  • Maryam Kavoosi
Staff member, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to examine female high school teachers' professional competencies based on constructivism perspective in Hamedan city. This research is a descriptive survey. Statistical population of this study consists of all female high school teachers of Hamedan city. 150 teachers were selected based on multi-step cluster sampling method and according to Morgan Table. A questionnaire was used for data collection. Its reliability was estimated through Cronbach’s Alpha which turned out to be about 0/75. The findings showed that the participating teachers have professional competences while interviews showed that the teachers do not have professional competencies according to constructivism perspective. Moreover, higher education centers did not have influential roles in upbringing constructivist teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Constructivism
  • High School
  • Teacher’ Professional Competencies
  • teacher education