ویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: مطالعه موردی پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

مدرس، گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران

چکیده

استاد، مهم­ترین و اساسی­ ترین عامل موفقیت در تحقق اهداف آموزشی در هر مؤسسه دانشگاهی می­ باشد. آگاهی از نظرات دانشجویان در مورد ویژگی­ های یک استاد خوب دانشگاهی به ما کمک می ­کند تا در تنظیم فعالیت­ های تدریس و ارزیابی آموزشی با آگاهی تصمیم بگیریم. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین ویژگی­ های یک استاد خوب دانشگاهی، از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان انجام گردید. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعۀ مورد بررسی را صد نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) یزد تشکیل داده است. دانشجویان مزبور، حداقل دو ترم تحصیلی را گذرانده و در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 97 نفر به روش تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه بود که توسط دانشجویان تکمیل گردید. نتایج نشان داد که توان علمی استاد، آشنا با روش ­های ارتباطی و شیوه­ های مناسب برخورد با دانشجو از مهم­ترین خصوصیات یک استاد خوب در این مطالعه بود که در کنار سابقۀ تدریس می ­تواند باعث پیشرفت کیفیت آموزشی شود؛ لذا دانشگاه فرهنگیان بایستی در انتخاب استادان، از مدرسین با توان علمی بالا و آشنا با روش­های ارتباطی و شیوه ­های مناسب برخورد با دانشجو استفاده نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Characteristics of a Good Teacher from the Viewpoint of Farhangian University Student Teachers: The case study of Fatemeh Al-Zahra Campus in Yazd

نویسنده [English]

  • Sedigheh Nazemian
Teacher, Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Farhangian University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Professor is the most important and fundamental factor of success in achieving educational goals in any university institution. Awareness of students' opinions about the characteristics of a good university professor helps us to make informed decisions in setting up teaching and educational activities. The present study was conducted to determine the characteristics of a good university professor from the perspective of Farhangian University student teachers. The present study is a cross-sectional descriptive analytical study. The study population was 100 students of Farhangian University, Fatemeh Al-Zahra Campus, Yazd. Who have completed at least 2 semesters, and were studying in the second semester of the 2019-20 academic year. 97 people were selected via simple random sampling method. The data collection tool was a questionnaire related to the characteristics of a good university professor. The results showed that the professor's scientific ability, familiar with communication methods and appropriate methods of dealing with students was one of the most important characteristics of a good teacher in this study, which, along with teaching experience, can lead to the development of educational quality; Therefore, Farhangian University should use teachers with high scientific ability who are familiar with communication methods and appropriate methods of dealing with students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • student teachers
  • Good Professor
  • Farhangian University