بررسی روند علاقه مندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفه معلمی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس، دکترای تخصصی سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 کارشناس آموزش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی روند علاقه‌مندی دانشجومعلمان ورودی‌های 1394 تا 1397 پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفۀ معلمی انجام ‌شده است. پژوهش، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش برابر است با 928 نفر که از این تعداد 258 دانشجومعلّم (133 پسر و 125 دختر) به شیوه نمونه ‌گیری طبقه‌ای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ‏ها با استفاده از یک  پرسشنامه محقق ساخته در سطح پنج‌ درجه‌ای مقیاس لیکرت گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص ضریب روایی محتوایی و از طریق مراجعه به متخصصان حاصل شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ استفاده شد و ضریب 0.99 به دست آمد. یافته‌ها نشان داد که علاقه‌مندی دانشجومعلمان هر دو گروه پسر و دختر در همه ورودی‌های 1394 تا 1397 به حرفه‌ معلمی بالاتر از حد متوسط است. میانگین نمرات علاقه‌مندی دانشجومعلمان هر دو گروه در همه ورودی‌ها به حرفه‌ معلمی، قبل از ورود به دانشگاه، بالاتر از حد متوسط است. روند علاقه به ادامه حرفه‌ معلمی برای دانشجومعلمان پسر ورودی‌های 1394 تا 1397 افزایشی است؛ درصورتی‌که این روند برای دانشجومعلمان دختر بین ورودی‌های 1394 و 1395 کاهشی و سپس افزایشی است. در این میان ورودی‌های 1397 هر دو گروه پسر و دختر متفاوت هستند و میزان علاقه‌مندی آنان به حرفۀ معلمی در مقایسه با سایر ورودی‌ها بالاتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examinning Stdents-Teachers’ inclination Towards Teaching Profession in Farhangian University of Kurdistan Province

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Mohammadpour 1
  • Elnaz Haidari 2
  • Samaneh Jamshidi 3
1 Teacher, Ph.D. in Measurement and Evaluation, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 B. A. Student of Elementary Education, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
3 B. A. in Elementary Education, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The current study aimed to investigate stdents-teachers’ inclination towards teaching profession in Farhangian University of Kurdistan Province from 2015 to 2018. In this descriptive study, a total of 258 student-teachers (133 males and 125 females) from among 928 student-teachers were selected using stratified sampling method. The data were collected by using a researcher-made questionnaire in a five-point Likert type scale. The validity of the questionnaire was confirmed by employing contact validity index and expert views. The reliability of the questionnaire was assessed using the Cronbach’s Alph method (α= 0.99). The findings revealed that the interest of both male and female student-teachers was significantly higher than the hypotitical mean among the four cohorts. The mean scores of student-teachers interest in teaching profession before entering university for both groups was higher than the hypotitical mean. The trends of interests in continuing being teacher for male students for the four cohorts is increasing, while the trend for female students is fluctuating, meanwhile, the 2019  cohort, both male and female are different from the other cohorts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • interest
  • Teacher Professional
  • Student- Teachers
  • Farhangian University