بررسی مقایسه ای میزان انگیزش شغلی معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه در جهت رشد و توسعه معلمان در منطقه موسیان استان ایلام

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران، آموزگار دبستان رودکی، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام، ایران

2 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران، مدیر دبیرستان ابوریحان بیرونی، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام، ایران

3 دانشیار، گروه روشها و برنامه های درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دکتری تخصصی، رشته تعلیم و تربیت، توکیو، ژاپن

چکیده

انگیزه، به عنوان موتور محرک انسان، مهم ترین عاملی است که شناسایی آن می تواند در شناسایی، حمایت، توسعه و هدایت نیروی انسانی، ایفای نقش کند. اهمیت انگیزش شغلی برای معلمان به عنوان شریفترین و مهم ترین رسته شغلی در جامعه و انسان سازان آینده، از یک سو و فقدان شناخت کافی از عوامل مؤثر بر ارتقای انگیزش و توسعه شغلی آنها از سوی دیگر، مسئله اصلی پژوهش حاضر به شمار می رود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انگیزش معلمان در مدارس ابتدایی چند پایه منطقه موسیان و در مقایسه با معلمان مقطع متوسطه و رابطه آن با عملکرد و توسعه حرفه ای شان انجام شده است. بدین منظور با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی و تأیید شد، به سرشماری معلمان پرداخته شد و در نهایت، از بین 400 پرسشنامه توزیع شده 310 پرسشنامه برگشت داده شد و مبنای تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد انگیزه شغلی، در اکثر معلمان هم در مدارس ابتدایی چندپایه و هم متوسطه ناچیز و پایین است. بررسی روابط بین عوامل انگیزه شغلی و متغیرهای جمعیت شناختی نظیر جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه تدریس، نشان از نبود رابطه معنادار بین این متغیرها است. بنابراین، ناکافی بودن انگیزه شغلی، در اکثر معلمان مدارس چندپایه ابتدایی و هم چنین متوسطه با انواع سطوح مدارک تحصیلی، جنسیت، سابقه ها و مقاطع متفاوت شغلی مشاهده می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Job Motivation of Primary and Secondary Teachers in the Direction of Teacher Growth and Development in Musiyan Region, Ilam Province

نویسندگان [English]

  • Mehdi Mirzaei 1
  • Ranim Emani 2
  • Keyvan Salehi 3
  • Marzieh Dehghani 3
  • Maryam Behnoodi 4
1 M.A. in Educational Planning, Tehran University, Teacher at Roudaki Elementary School, Department of Education, Musian Region, Ilam Province, Iran
2 M.A. in Educational Research, Tehran University, Principal of Aburihan Biruni High School, Musian District Education Department, Ilam Province, Iran
3 Assistant Professor, department of Methods and Curriculum and Instruction, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
4 . Ph.D. in education and curriculum, Tokyo, Japan
چکیده [English]

Motivation is the main driving factor for human motivation that can play a role in identifying, supporting, growing, developing and directing human power. The most important job for teachers as Sharif, the most important job in the society and human builders of the future, on the one hand, and the lack of sufficient knowledge of research factors to promote their motivation and career development, on the other hand, is the main issue of the present issue. The present study was conducted with the aim of investigating the level of motivation of teachers in multi-grade elementary schools in Musian region and comparing it with secondary level teachers and its relationship with their performance and professional development. For this purpose, using a researcher-made questionnaire, whose construct validity was checked and confirmed through confirmatory factor analysis, a census of teachers was conducted, and finally, out of 400 distributed questionnaires, 310 questionnaires were returned and became the basis of the analysis. The results showed that job motivation is insignificant and low in the majority of teachers in both primary and secondary schools. Examining the relationship between job motivation factors and demographic variables such as gender, educational qualification and teaching experience shows that there is no significant relationship between these variables. Therefore, the inadequacy of career motivation is observed in the majority of primary and secondary school teachers with various levels of educational qualifications, gender, backgrounds and different career stages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Job motivation
  • Job performance
  • Teachers
پیاژه، ژان. ) 1367 (. روانشناسی و دانش آموزش و پرور . ش ترجمه علی محمدکاردان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خدایاری فرد، محمد؛ همکاران. ( 1388 (. سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران و ارائه الگوی مداخله روانشناختی به منظور ارتقای آن. روانشناسی و علوم تربیتی، 39 ( 2 ،) 78 - 64 .
سیدمصطفائی، سیدعلی. ) 1373 (. بررسی انگیزههای شغلی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران.
مقیمی، سیدمحمد ) 1377 (. سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی . تهران: نشرنرمه.
میرکمالی، سیدمحمد؛ نارنجی ثانی، فاطمه ) 1387 (. بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران و صنعتی شریف. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 14 ،101 - 71 .

Baranab, C., & Burns. M. (1994). Teachers jap characteristics and motivation. Educational Research, 36, 85-171. Denison, D. R., & Mishra, A. K. (2007). Toward a Theory of Organizational Culture and Effectiveness. Organization Science.6 (2), 204-223.
Huey, M. (2002). The influence of nurses, working motivation and job satisfaction on intention. International Journal of Nursing Studies, 3(9), 867-878.
Katzell, R. A., & Thampson, D. E. (2007). Work motivation: Theory and practice. American Psychologist, 4(5), 144-153.
Mehmet, D. K., & Hale, I. (2009). To examine the effect of the motivation provided by the administration on the job satisfaction of teachers and their institutional commitment. Procedia Social and Behavioral Sciences.7(1), 33-40.
Montecinos, C., & Nilson, L. (2008). Gender and cohort of Ferencesin University Student, decisions to become elementary Teacher education majors, Tornal. F. Teacher Education, 4(8), 47-52.
Penington, M. C. (1995).Works satisfaction,Motivation and Commitment in Teaching English as a Second Language. Search Report:212.
Petty, M. (2009). Relationships between organizational culture and organizational performance. Psychological Performance Journal, 7(6), 123-141.
Sehuler J., Kennon, M., Sheldon, S., & Froblich, M. (2010). lmplicit need for achievement moderetes the relationship between competence need satisfaction and subsequent motivation. Research in Personality, 44 (1), 1-12.
Smart, J. C., & Hamm, R. E. (2008). Organizational culture and effectiveness in 2-Yaer colleges. Journal of Research in Higher Education, 3(4), 95-106.
Spector, P. E. (2008). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2), 278–332
Spector, P. E. (2008). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(2), 278–32 Turner, C. H. (2006). A study of job satisfaction with situational characteristics and occurrences among middle school Principals in south Carolina. 80- 85.
Valerie, L. (1991). The effect of the social organization of school on tachers efficaction. Journal Sociology of Education, 64(3),190-203.
Wieyman, J. (2009). Florida educational research and davalopment council. Research Bulletin.19(2).