ارزیابی آموزش مداخله‌ای راهبرد‌های دقت دیداری و شنیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آموزش مداخله­ای راهبردهای دقت دیداری و شنیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی در پایه­ دوم دوره ابتدایی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان نارساخوان ابتدائی پایه دوم شهرستان کاشمر در سال 1400_1399 است. با توجه به جامعه مورد پژوهش، از روش نمونه­گیری در دسترس استفاده شده است. نمونه‌ای با حجم 16 نفر از مراجعین مرکز اختلالات یادگیری شهرستان کاشمر انتخاب شد. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. آموزش مداخله­ای دقت دیداری و شنیداری طی 12 جلسه 45 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایش انجام شد. ابزار پژوهش، آزمون نارساخوانی نما بود. داده­های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مداخله­ای دقت دیداری و شنیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان مؤثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Interventional Training of Visual and Auditory Accuracy Strategies on Improving the Reading Performance of Dyslexic Students

نویسندگان [English]

  • akram hamidi nasrabad 1
  • azam hamidi nasrabad 2
1 Assistant Professor, Department of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Ph.D. Student in Curriculum Planning, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to evaluate interventional training of visual and auditory accuracy strategies on improving the reading performance of dyslexic students in the second grade of elementary school. The statistical population of this research includes dyslexic students of the second grade of Kashmar city in 2019-1400. According to the research community, available sampling method has been used. A sample of 16 people was selected from the clients of the learning disorders center of Kashmer city. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design. Interventional training of visual and auditory accuracy was carried out on the experimental group during 12 sessions of 45 minutes. The research tool was the face dyslexia test. The obtained data were analyzed by covariance analysis method. The results of the research showed that interventional training of visual and auditory accuracy is effective in improving the reading performance of dyslexic students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dyslexia
  • Reading ability
  • Teaching visual and auditory accuracy
اهرمی، راضیه؛ شوشتری، مژگان؛ گلشنی‌منزه، فرشته؛ کمرزرین، حمید. (1390). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش‌آموزان نارساخوان دختر پایه‌ سوم شهر اصفهان. روان‌شناسی افراد استثنایی، 1(3)، 152-139.
تبریزی، مصطفی. (1390). درمان اختلالات خواندن. تهران: فراوان.

حیدری، طاهره؛ شاه‌میوه اصفهانی، آرزو؛ عابدی، احمد؛ بیرامی‌پور، منصوره (1391). مقایسه اثربخشی روش فرنالد و دیویس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 13(2)، 42-34.

رسولی، مهدی؛ چوبداری، عسگر؛ کارگر، حمید؛ رستمی، صدیقه. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی، 8(32)، 1-7.
رهبر کرباسدهی، فاطمه؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ ابوالقاسمی، عباس. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری ویژه با نوع خواندن. مطالعات ناتوانی، 8(77)، 1-6.
سلطانی کوهبنانی، سکینه؛ علیزاده، حمید؛ هاشمی، ژانت؛ صارمی، غلامرضا (1391). مقایسۀ کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات با دانش آموزان عادی. تازه‌های علوم شناختی، 12(3)، 84-75.
شهیم، سیما. (1391). مقیاس تجدید نظرشده هوش وکسلر برای کودکان. شیراز: مرکز نشر دانشگاهی شیراز.
کرمی نوری، رضا؛ مرادی، علیرضا. (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی نما (راهنما). تهران: جهاد دانشگاهی، واحد تربیت معلم.
کریمی، بهروز؛ علیزاده، حمید؛ سلیمانی، اسماعیل. (1392)، تدوین برنامه و مقایسه اثربخشی سه شیوه­ آموزش مستقیم، آگاهی واج‌شناختی و ترکیبی بر درک مطلب خواندن دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلال خواندن. ناتوانی‌های یادگیری، 3(1)، 78-60.
میلانی‌فر، بهرام. (1385). روان‌شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: قومس.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities from identification to intervention. NewYork: Guilford.
Karen, E., Waldie, A. J., Wilson, R., Roberts, P., & Moreau, D. (2017) Reading network in dyslexia: Similar, yet different, Brain & Language, 174, 29–41.
Van Witteloostuijna, M., Boersmaa, P., Wijnenb, F., Rispensa, J, (2017). Visual artificial grammar learning in dyslexia: A meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 70, 126–137.