بازنمایی هویت حرفه‌ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در طول دوره تحصیل

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بازنمایی هویت حرفه‌ای دانشجومعلمان درطول دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. داده‌های گزارش‏شده در این مقاله، بخشی از پروژه گسترده‌تری است که در دانشگاه فرهنگیان کرمان (پردیس شهید باهنر و خواجه‌نصیر) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشجومعلمانی بودند که حداقل دو ترم کارورزی را در دانشگاه، پشت سر گذاشته بودند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات، روایت 20 نفر از دانشجویان از تجارب زیسته خود است؛ این دانشجویان به روش هدفمند متناسب با هدف تحقیق انتخاب شدند. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل روایتی استفاده شده است. جهت حصول اطمینان از اعتبار یافته‌ها، از روش‌های مثلث سازی (استفاده از نقل قول مستقیم از روایت‌ها در کنار مضامین بیان‏شده و استفاده از یافته‌های پژوهش‌های علمی) و داوری گروهی (تأیید یافته‌های پژوهش توسط چند نفر از متخصصین امر آموزش و بازبینی آن توسط چند نفر از اساتید علوم تربیتی دانشگاه) انجام گرفته است. همچنین برای حصول اطمینان از پایایی یافته‌ها سعی شد یادداشت‌های تفصیلی بیشتری از روایات دانشجومعلمان به عمل آید. یافته‌ها: نتایج حاصل از گزارش‌های دانشجومعلمان، در چهار قالب ارائه شده است: 1) احساس دانش‏آموزی با تفکر شبیه معلم 2) رویارویی با تجربیات حال و گذشته: تنش‌ها و معضلات درونی 3) افزایش آگاهی از پیچیدگی زمینه کلاس درس 4) حرفه معلمی: آرزوها و دغدغه‌های معلمان آینده. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق می‌تواند در برنامه‏‏ریزی جهت آموزش دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of the professional identity of student teachers of Farhangian University during the course of their University Education

نویسندگان [English]

  • narges rastegari 1
  • Elahe soliemanian 2
  • Sajedeh ghasemshirazi 2
  • Fatemeh Sabahi 2
1 Associate professor, department of teaching social sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Instructor, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present research was to investigate the development of the professional identity of student teachers during their studies at Farhangian University. The data reported in this article is part of a wider project that was carried out at Farhangian University of Kerman (Shahid Bahonar and Khajeh Nasir Campus). The statistical population of the research consisted of all student teachers who had completed at least two semesters of internship at the university. The data collection tool was the narration of 20 students in answering the questions. The sample was selected in a purposeful way according to the purpose of the research. Narrative analysis method was used to analyze the data. In order to ensure the validity of the findings, the methods of triangulation (using direct quotations from the narratives along with the stated themes and using the findings of scientific research) and group judgement (confirmation of the research findings by several experts in the field of education and its revision by several professors of educational sciences of the university) were used. Also, to ensure the reliability of the findings, more detailed notes of student teachers' narrations were tried. The results of student teachers' reports were presented in four formats: 1) Feeling like a student but thinking like a teacher. 2) Confronting current and past experiences: internal tensions and dilemmas. 3) Increasing awareness of the complexity of the classroom context. 4) Teaching profession: aspirations and concerns of future teachers. The results of this research can be used in the planning of teacher training courses in Farhangian University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • identity
  • student teachers
  • Farhangian University
  • practice
  • internship