بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی به تعاملات عناصر آموزشی در آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی به تعاملات عناصر آموزشی در آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی بوده است، بنابراین این پزوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‎ها کمی، از نوع مطالعات پیمایشی می‏باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان زبان انگلیسی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 می‏باشد. با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس، تعداد 150 نفر از آن‏ها به‏عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسش‏نامه تعامل عناصر آموزشی کریمی و همکاران (1399) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش‏نامه توسط خبرگان علوم تربیتی و مربیان زبان انگلیسی و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. داده‏های پژوهش بر اساس آزمون t تک‌نمونه‌ای جهت مقایسه میانگین‎ها و آزمون فریدمن جهت رتبه‎بندی روش‎های آموزش، تحلیل شدند. یافته‏های پژوهش نشان داد که نگرش معلمان در مورد تعاملات عناصر آموزشی با انواع روش‎های آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی مطلوب است (05/0>p ). علاوه بر آن، نتایج رتبه‎بندی سه روش آموزش نشان داد که به‎ترتیب روش‎های ترکیبی، الکترونیکی و سنتی در تعامل با عناصر آموزشی، در رتبه اول تا سوم قرار دارند. با توجه به نتایج تحقیق، به مدیران نظام آموزش و پرورش پیشنهاد می‎شود که برای آموزش درس زبان، به روش‎های آموزش الکترونیکی توجه بیشتری نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining English Teachers’ Attitudes toward Interactions of Educational Elements in Traditional Education, Electronic Education, and Combined Education

نویسندگان [English]

  • kamran malekpour lapari 1
  • azam bakhteyari reneni 2
  • zahra taghdiri 3
1 PhD candidate, higher education management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Assistant professor, department of educational sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 MA I educational management, faculty of educational sciences and psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research was to investigate the attitude of English language teachers toward the interactions of educational elements in traditional, electronic and combined education. This research is a quantitative survey study. The statistical population of the present study includes English language teachers in Isfahan city in the academic year of 2021-2022. Using available sampling method, 150 of them were selected as the research sample. Karimi et al.'s (2019) Educational Elements Interaction Questionnaire was used to collect data. The content validity of the questionnaire was evaluated by educational science experts and English teachers and its reliability was estimated using Cronbach's alpha test. Research data were analyzed based on Student's t-test to compare averages and Friedman's test to rank teaching methods. The findings of the research showed that the attitude of the teachers regarding the interaction of educational elements with various traditional, electronic and combined teaching methods is favorable (p<0.05). In addition, the results regarding the ranking of the three teaching methods showed that combined, electronic and traditional methods in interaction with educational elements are ranked first to third. According to the results of the study, it is suggested that the administrators of the education system pay more attention to electronic education methods for teaching language lessons.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interactions of educational elements
  • traditional education
  • electronic education
  • combined education