نگاهی تطبیقی به مبانی جامعه‎شناختی تربیت رسمی و عمومی سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد آدلری

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

آلفرد آدلر یکی از نظریه‎پردازان برجسته حوزه روان‎درمانی است که رویکرد وی در زمینه علاقه اجتماعی، مورد توجّه بسیاری از علاقه‎مندان این حوزه است. هدف درمان آدلری، کمک به افراد در زمینه هدایت آن‎ها از سمت هدف‎های خودخواهانه، به سوی اهداف اجتماعی است. از سوی دیگر، تدوین مبانی نظری سند تحوّل بنیادین آموزش‎و‎پرورش یکی از اقدامات مهمّی است که در طی سال‎های اخیر، توسط وزارت آموزش‎و‎پرورش صورت گرفته است؛ لذا بررسی مبانی جامعه‎شناختی آن، که نقش ویژه‎ای در تربیت شهروندانی صالح و جامعه‎ای سالم دارد، دارای اهمیّت فراوان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مبانی جامعه‎شناختی تربیّت رسمی و عمومی از منظر رویکرد آدلری، با روش تحقیق تطبیقی بردی، به بررسی وجوه مشترک و تفاوت میان مبانی جامعه‎شناختی تربیّت رسمی و عمومی و رویکرد آدلری پرداخته است. نتایج، حاکی از آن است که وجوه اشتراک متعددی میان این دو دیدگاه وجود دارد؛ از جمله اینکه در هر دو دیدگاه، جامعه جزو جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‎هاست. همچنین افراد ضمن بی‎همتا بودن، در قبال جامعه مسئولیّت خاص خود را دارند اهمیّت و نقش بسیار مهمّ خانواده، از دیگروجوه اشتراک هر دو است. اما در مقابل، وجوه افتراقی چون تفاوت در نگاه به انسان، گرایش فطری اجتماعی اولیه و ثانویه و نوع نگاه به خانواد،ه در این دو دیدگاه، به چشم می‎خورد. نتایج مطالعه حاضر و پژوهش‏های مشابه که به تطبیق اسناد تعلیم و تربیت با نظریه‎های مقبول روان‏درمانی -که نقش مهمّی در سلامت روانی انسان‎ها دارند پرداخته‏اند- می‏تواند موجب تقویّت پایه‎های علمی و کاربردی‎سازی این اسناد گردد و افق‎های تازه‎ای را پیش روی صاحب‏نظران تعلیم و تربیت قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Look at The Sociological Foundations of Formal and General Education in the Fundamental Transformation Document of Education with the Adlerian Approach

نویسندگان [English]

  • Naser Abbasi 1
  • Atefeh Abdi Lifkoei 2
1 MA student in family counselling, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 BA student, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Alfred Adler is one of the leading theorists in the field of psychotherapy, whose approach to social interest has attracted the attention of many people interested in this field. The purpose of Adler's treatment is to help re-orient people from selfish goals to social goals. On the other hand, the development of the theoretical foundations of the document of fundamental change is one of the important measures taken by the Ministry of Education in recent years. Therefore, it is important to study its sociological foundations, which have a special role in educating competent citizens and a healthy society. The present study, which comparatively examines the sociological foundations of formal and general education from the perspective of Adler's approach, examines the commonalities and differences between the sociological foundations of formal and public education and Adler's approach through the method of Beredy comparative research. The results indicate that there are several similarities between these two views; among other things, in both views, society is an integral part of human life. Also, while individuals are unique, they have their own responsibilities to society, and the importance and role of the family is one of the commonalities of both. On the other hand, different aspects such as the difference in looking at human beings, the primary and secondary social instinctual tendencies and the type of looking at the family can be seen in these two perspectives The results of the present study and similar studies that have compared the documents of education and training with accepted theories of psychotherapy, which play an important role in human mental health, can strengthen the scientific foundations and application of these documents open new horizons in front of education experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Formal and General Education
  • Document of Fundamental Transformation
  • Sociological Foundations
  • Adlerian Approach