تأثیر استفاده از فناوری واقعیت‌افزوده بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از فناوری واقعیت‌افزوده بر اشتیاق تحصیلی دانش ­آموزان پایه هفتم در درس زبان انگلیسی است. جامعه آماری؛ کلیه دانش­ آموزان پایه هفتم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 98-1397 در دبیرستان­های دوره اول آموزش‌وپرورش شهر تهران مشغول به­ تحصیل بودند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شد. اجرای این پژوهش آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. تعداد نمونه در این پژوهش 30 نفر انتخاب گردید که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره گروه آموزش به شیوه واقعیت‌افزوده و گروه آموزش به روش سنتی قرار گرفتند. ابزار جمع­ آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) بود. روایی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی توسط اساتید و متخصصان این حوزه تأیید شده است و ضریب پایایی این آزمون نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 66/0 به­ دست آمده است. روش اجرا به این صورت بود که ابتدا پیش‌آزمون اشتیاق تحصیلی بر روی اعضای گروه­های آزمایش و گواه اجرا شد. سپس مباحث انگلیسی، به گروه آزمایش از طریق اپلیکیشن واقعیت‌افزوده، آموزش داده شد و گروه گواه نیز به روش معمول توسط معلم آموزش دیدند. در پایان دوره، پس‌آزمون اشتیاق تحصیلی اجرا گردید. برای تحلیل داده­ ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک متغیره (ANCOVA) استفاده شد. طبق یافته‌های پژوهشی بین میانگین اشتیاق تحصیلی در گروه‌های آزمایش و گواه اختلاف معنی‌داری وجود داشت. بنابراین می‌توان گفت استفاده از فناوری واقعیت‌افزوده در اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان پایه هفتم در درس زبان انگلیسی تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Augmented Reality Technology on the Academic Passion of Seventh Grade Students in The English Language Course

نویسندگان [English]

  • mahsa akmali 1
  • Esmaeil Zaree Zavaraki 2
  • Saeed Pourrostaee Ardakani 3
1 MA., educational technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Associate professor, educational technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Assistant professor, educational technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 
This study was conducted to study the impact of augmented reality technology on academic passion of seventh grade students in the English language course in the high schools of Tehran. The present study is a quantitative research that uses quasi-experimental method with pretest-posttest design with experimental and control groups as research method. The statistical population of this study consisted of all 7th grade female students in district 5 of Tehran who were studying in the academic year of 2018-2019. The simple random sampling method was used to select seventh grade female students in one of the schools in Tehran. The sample consisted of 30 students who were randomly divided into two groups of 15 and assigned to the experiment and control groups. Data collection instrument included Fredricks, et al.’s (2004) Academic Passion Scale. An augmented reality program designed by ARKIT Company was also used. The validity of the questionnaire was assessed by some experts and its reliability was estimated via Cronbach’s alpha (.66). Covariance was used for data analysis. The results of data analysis showed that the use of Augmented Reality Technology had a positive and significant effect on academic passion of seventh grade female students in English language course. According to the research findings, it is suggested that teachers use augmented reality technology in their classroom to increase student academic passion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Augmented reality
  • academic passion
  • educational technology
  • students
  • English