رابطه دوره های آموزش ضمن‌خدمت و توانمندسازی شغلی (مورد مطالعه: معلمان تربیت‌بدنی استان مرکزی)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد، رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران

2 دانشیار، رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه دوره­های آموزش ضمن­خدمت و توانمندسازی شغلی معلمان تربیت­بدنی استان مرکزی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت­بدنی شاغل در آموزش و پرورش استان مرکزی (499 نفر) بودند که از بین آنها 217 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های وضعیت آموزش ضمن خدمت معلمان مبتنی بر الگوی سیپ و توانمندسازی شغلی معلمان مارتین (2001) استفاده شد. برای تحلیل داده­های پژوهش از آزمون t تک­متغیره و تحلیل رگرسیون با نرم­افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. نتایج پژوهش، نشان­داد که نمرات متغیرهای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی بالاتر از میانگین است. همچنین، نتایج پژوهش نشان­داد که بین آموزش ضمن­خدمت و توانمندسازی شغلی معلمان تربیت­بدنی همبستگی وجود دارد. بعلاوه، دوره­های آموزش ضمن خدمت توانسته­ا­ند توانمندسازی شغلی آنها را پیش­بینی کنند. در این رابطه، مؤلفه­های فرایند و برون­داد دوره­ها و خرده‌مقیاس­های مدیریت، نتایج، اهداف و مدرسان دوره­ها نقش بیشتری در توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی داشتند. آموزش­های ضمن­خدمت می­تواند باعث توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی شود. از این رو، پیشنهاد می­شود که دوره­های آموزش ضمن‌خدمت با تأکید بر مؤلفه­ها و خرده‌مقیاس­های مذکور و تلاش برای بهبود وضعیت سایر خرده‌مقیاس­ها برای معلمان تربیت­بدنی استان برگزار شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between In-Service Training Courses and Job Empowerment: The Case of Physical Education Teachers in Markazi Province

نویسندگان [English]

  • Abedeh Haghdadi 1
  • خسروی زاده khosravizadeh 2
1 MA., sport management, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Associate professor, sport management, University of Arak, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine relationship between in-service training courses and job empowerment of physical education teachers in Markazi province. This is an applied research with a descriptive- correlational design. The statistical population of the study included all physical education teachers who working in Markazi province (N = 499) from among whom 217 teachers were selected as the statistical sample based on available quota method. To collect the data, In-Service Training Teacher Education Questionnaire which is based on the SIPP model and Teacher Job Empowerment by Martin (2001) were used. To analyze the data, T-test and regression analysis were used using SPSS software version 16. The results showed that the scores of in-service training and job empowerment of physical education teachers are higher than the mean. Also, the results showed that there is a correlation between in-service training and job empowerment of physical education teachers. In addition, in-service training courses could significantly predict the job empowerment. In this regard, process and outputs components and the management, outcomes, objectives and course instructor’s subscales had a greater role on the job empowerment of physical education teachers. In-service training can empower physical education teachers. Therefore, it is suggested that in-service training courses be held with emphasis on the mentioned components and subscales and efforts to improve the status of other subscales for physical education teachers in the province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • In-service Training
  • Job Empowerment
  • Physical Education Teacher