دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56007320221221The Effectiveness of Wisdom-Therapy on Self-Actualization of Highly Educated Teachersتأثیر خرددرمانی بر خودشکوفایی معلمان با تحصیلات بالا1162486FAرسولکردنوقابیدانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمریمآسودهدانشجوی دکتری، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایرانمهسامحمدیکارشناس ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20221127The aim of this study was to investigate into the effect of wisdom-therapy on self-actualization of highly educated teachers. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The statistical population consisted of all teachers with PhD. degrees in Hamedan in 1400. The sample of the study included 32 participants who were selected based on purposive sampling method and were randomly divided into two equal groups of experimental and control. Then, the wisdom-therapy protocol (adapted from from Kordnoghabi, 1400) was performed on the experimental group in eleven sessions. The self-actualization measure was the Jones and Crandall’s (1968) Self-Prosperity Questionnaire. to analyze the data univariate covariance test was applied using SPSS program (version 22). The results showed that the effect of treatment was significant (P <0.05) and personal wisdom-therapy approach had a positive effect on increasing the self-actualization of highly educated teachers. Therefore, it can be claimed that education officials can use this strategy to increase teachers’ self-fulfillment.این پژوهش با هدف تعیین تأثیر خرددرمانی بر خودشکوفایی معلمان با تحصیلات بالا انجام گرفته است که در آن از روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل نابرابر استفاده شده است. جامعۀ آماری، شامل همۀ معلمان زن با تحصیلات دکتری تخصصی شهرستان همدان در سال 1400 است که براساس روش نمونهگیری هدفمند، 32 نفر از آنها بهعنوان نمونه، انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه 16 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند، سپس برنامه خرددرمانی (برگرفته از کتاب کردنوقابی ،1400) در یازده جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار سنجش خودشکوفایی، پرسشنامه خودشکوفایی جونز و کرندال (1968) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون کوواریانس تکمتغیره به کمک برنامه SPSS 22 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر درمان، معنادار بوده (05/0> (P و رویکرد خرددرمانی شخصی، تأثیر مثبتی بر افزایش خودشکوفایی معلمان با تحصیلات بالا داشته است. بنابراین میتوان گفت مسؤلین آموزش و پرورش میتوانند از این راهکار برای افزایش خودشکوفایی معلمان استفاده کنند.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_2486_e83bdc6205a13b1e0163edd9de90660b.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56007320221221Drawing a Thematic Map of The Scientific Productions of Teachers' Internship Field: 1998-2022مصورسازی شبکه موضوعی تولیدات علمی حوزه کارورزی معلمان: 1998-202217332495FAامیرکریمیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ جهان، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران0000-0002-0299-1771ربابرحمتیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، البرز، ایرانJournal Article20220723Considering the importance of scientometric research in this field, the present research was conducted with the aim of examining and analyzing scientific productions in the field of teacher internship. The research method is descriptive-applied and the research community includes; All articles related to teacher internships that were indexed in the Science Direct citation database from 1998 to 2022. 3899 articles were identified using internship keywords (school, teacher, student, education, teaching, etc.) and after refining them, 1306 articles were analyzed with the help of Excel and VOSviewer software. The findings of the research showed that the number of articles published in this field has been on the rise since 1998, and the year 2021 had the largest share in the number of articles. From among 8 clusters identified, teacher training, higher education, and mentoring had the most links with other categories. Topics such as virtual internship, self-efficacy and maintaining teachers' ability, covid-19, and 21st-century skills were new topics investigated in this field. As a result, conducting more studies with topics related to the conditions of society and more detailed topics can be a way to improve the performance of teachers' internship courses.با توجه به ضرورت پژوهشهای علمسنجی، هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل مقالات مربوط به کارورزی معلمان میباشد. روش تحقیق، توصیفی-کاربردی است و حوزه پژوهش شامل تمامی مقالات کارورزی معلمان است که از سال 1998 تا 2022 در پایگاه استنادی ساینس دایرکت نمایه شدهاند، با کمک کلیدواژه کارورزی (مدرسه، معلم، دانشآموز، آموزش، تدریس و...) 3899 مقاله، شناسایی شد که بعد از پالایهکردن آنها، 1306 مورد با کمک نرمافزار اکسل و وی.او.اس.ویوور برای تحلیل و نمایش دادهها بررسی شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که تعداد مقالات روند صعودی داشته و سال 2021 بیشترین سهم را در تعداد مقالات دارا بود. از 8 خوشه شناسایی شده، موضوعات: کووید 19، مهارتهای قرن 21، قابلیت اطمینان، کارورزی مجازی، خودکارآمدی و حفظ توانایی معلمان، دارای نوآوری بودهاند. تربیتمعلم، آموزش عالی و آموزش نیز پرتاثیرترین مقولات این حوزه بودند. درنتیجه، لزوم تحقیقات بیشتر در این حوزه و بخصوص در موضوعات جدید کارورزی معلمان، میتواند پیشبردی در تحقق اهداف تربیتی کارورزی باشد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_2495_95b9dff1ffd759d59d1f20630f7f1f35.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56007320221221The Structural Model of The Relationship between Motive Incongruence and Job Burnout with an Emphasis on the Mediating Role of Intrinsic Motivation among Teachers Who Graduated from Farhangian Universityارائه مدل ساختاری رابطه نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی با نقش میانجی انگیزه درونی در میان معلمان فارغالتحصیل از دانشگاه فرهنگیان35542544FAعمرمحمودیعضو هیأت علمی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، مریوان، کردستان، ایرانJournal Article20221204The purpose of this study was to investigate the mediating role of intrinsic motivation in the relationship between motive incongruence and job burnout. This research is a part of applied research in terms of its purpose and a part of descriptive-survey research in terms of its nature. The statistical population of all teachers who graduated from Farhangian University of Kurdistan province, who were selected using Cochran's formula with an unlimited population, consisted of 384 participants. The research instruments included Maslach job burnout questionnaire (1981), Amabil et al.'s (1994) intrinsic motivation questionnaire. In addition, Lawrence and Jordan's (2009) questionnaire was used to measure the level of motive incongruence, which includes explicit and implicit motivation. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and the KMO & Bartlet test, and the reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha method for job burnout (0.716), motive incongruence (0.745), and intrinsic motivation (0.731). The results showed that the chi-square ratio to the degree of freedom (X2/df), the significance level (P-Value) and the root mean square (RMSEA) of the conceptual model of the researchwere well fitted and appropriate. In addition, the results indicated that there is a negative relationship between the motive incongruence and intrinsic motivation with the factor loading value (-5.16). Moreover, there was an inverse relationship between intrinsic motivation and job burnout with factor load (-7.13) and a positive and direct relationship between motive incongruence and job burnout with factor load (6.85).پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی انگیزه درونی در رابطه میان نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و ازنظر ماهیت، جزو تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان فارغالتحصیل از دانشگاه فرهنگیان استان کردستان است که با استفاده از فرمول کوکران با جامعه نامحدود، 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرسودگی شغلی، پرسشنامه مسلچ (1981)؛ انگیزه درونی، پرسشنامه آمابیل و همکاران (1994) و میزان نابرابری انگیزهها که شامل انگیزه صریح و ضمنی است از پرسشنامه لارنس و جردن(2009) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه، از طریق خبرگان و آزمون کمو و بارتلت تأیید شد و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ فرسودگی شغلی (716/0)، نابرابری انگیزهها (745/0)، انگیزه درونی (731/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، از نرمافزار لیزرل و spss استفاده شد. نتایج نشان داد که نسبت کای دو به درجه آزادی (X<sup>2/</sup>)؛ سطح معناداری(P-Value) و ریشه میانگین مربعات (RMSEA) مدل مفهومی پژوهش بهخوبی برازش شده است و مناسب بود. بهعلاوه، نتایج حاکی از آن بود که میان نابرابری انگیزهها و انگیزه درونی با مقدار بارعاملی (16/5-) رابطه منفی، میان انگیزه درونی و فرسودگی شغلی با مقدار بارعاملی (13/7-) رابطه معکوس و میان نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی با مقدار بار عاملی (85/6) رابطه مثبت و مستقیم وجود داشت؛ همچنین چون مقدار بار عاملی با ورود انگیزه درونی در رابطه نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی از 85/6 به مقدار 13/7- کاهش پیدا کرده است، یعنی متغیر انگیزه درونی بهصورت مثبت در رابطه میان نابرابری انگیزهها و فرسودگی شغلی نقش میانجی ایفا کرده است.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_2544_fc1136c2d65a938c20c00c968aa23b40.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56007320221221A phenomenological study the use of PowerPoint in teaching Farsi Literatureمطالعه پدیدارشناسانه استفاده از نرمافزار پردهنگار (پاورپوینت) در آموزش زبان فارسی55752602FAمحمدپاک نهاداستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانزهرهکرمیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-5484-7069امیرمرادیدانشآموخته کارشناسی ارشد، رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20210109The purpose of this study was the phenomenological study of the use of PowerPoint software in Persian language teaching. In this research, qualitative research method and phenomenological type was used. The statistical population includes all teachers of Persian language teaching in the second period of high school and high school students in the field of humanities. Therefore, based on purposive sampling method, semi-structured interviews with teachers and students in Razan city continued until the data obtained from the participants in the study reached saturation. Based on the data obtained from the interviews with teachers of Persian literature, 6 main themes and 21 sub-themes, and in the interviews with students, 6 main themes and 17 sub-themes were obtained. The findings showed the positive and negative experiences of teachers and students in the use of PowerPoint in the teaching of Persian literature. Finally, based on the experiences of teachers and students, the desirable model of using PowerPoint in teaching Farsi literature was extracted. In the presented model, the teaching-learning activities of the Persian literature lesson are presented by using PowerPoint in five sections: poetry, prose, recitation, rules and rituals of writing.این پژوهش با هدف مطالعه پدیدارشناسانه استفاده از نرمافزار پردهنگار (پاورپوینت) در آموزش زبان فارسی انجام شد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران آموزش زبان فارسی دوره دوم متوسطه و دانشآموزان شاخه علوم انسانی میباشد؛ بنابراین براساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمهساختاریافته با دبیران و دانشآموزان در شهرستان رزن تا به حد اشباع رسیدن دادههای حاصل از شرکتکنندگان در پژوهش، ادامه پیدا کرد. براساس دادههای حاصل از مصاحبه با معلمان ادبیات فارسی، 6 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی؛ و در مصاحبه با دانشآموزان نیز 6 مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی بهدست آمد. یافتهها تجارب مثبت و منفی معلمان و دانشآموزان در استفاده از پردهنگار در آموزش ادبیات فارسی را نشان داد. در نهایت، بر اساس تجارب معلمان و دانشآموزان، الگوی مطلوب استفاده از پردهنگار در آموزش ادبیات فارسی استخراج گردید. در الگوی ارائهشده، فعالیتهای یاددهی-یادگیری درس ادبیات فارسی با استفاده از پردهنگار در پنج بخش شعر، نثر، روخوانی، قواعد و آیین نگارش، ارائه شده است.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_2602_0c89839a2060440926e45004af58187d.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56007320221221Educational and Behavioral Consequences of Flipped Classroom Learning: A Phenomenological Studyپیامدهای تربیتی و رفتاری یادگیری به شیوه کلاس معکوس: یک مطالعه پدیدارشناسانه77932691FAمحمدعلی پورمدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000000211033110سیدعلیرضاقاسمیدانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-7120-1534Journal Article20221227The current research was conducted with the aim of investigating and analyzing the educational and behavioral consequences of learning in a flipped classroom. The research method is qualitative and phenomenological. The participants of this research were the boy students of a primary school and their parents in Birjand city in the academic year of 2020-2021. According to the nature of the research, a criterion-type purposive sampling method was used, and with a semi-structured interview of 12 participants, including 7 students and 5 of their parents, the obtained data reached saturation. The data obtained from the students' and parents' lived experiences were analyzed using the Colizzi method (2002) and MAXQDA11 software was used as a data analysis tool. Also, Guba and Lincoln (1985) criterion was used to evaluate the research findings. The research findings were categorized into 4 main educational and behavioral themes, including "individual and personal", "social", "communication and interpersonal relations" and "environmental and temporal" consequences. The experiences of the students and parents show that the use of the flipped classroom, which takes place in two parts of education outside the classroom and the generalization of learning in the classroom, has brought different individual, personal and social consequences for the students; So that when they pursue their learning at home or in another environment, individual education and personalization of learning happen to them, and, on the other hand, in the second phase of the flipped class, students undergo transformation in the field of social issues and different levels of educational communication. In general, the results of the research show that using the flipped classroom method has brought positive educational and behavioral consequences. Also, the findings of the research provide the basis for examining other consequences of learning in the flipped classroom manner.پژوهش حاضر، با هدف بررسی پیامدهای تربیتی و رفتاری یادگیری به شیوه کلاس معکوس انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی، از نوع پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان این پژوهش، والدین و دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بودند. با توجه به ماهیت پژوهش، از روش نمونهگیری هدفمند، از نوع معیار، استفاده شد که با مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۲ نفر، شامل ۷ دانشآموز و ۵ نفر از والدین آنها، دادههای اخذشده به اشباع رسید. دادههای حاصل، به روش کُلایزی (۲۰۰۲) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و از نرمافزار MAXQDA11 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. همچنین جهت ارزیابی یافتههای پژوهش، از معیار گوبا و لینکلن (1985) استفاده شد. یافتههای پژوهش، در ۴ مضمون اصلی تربیتی و رفتاری شامل: پیامدهای «فردی و شخصی»، «اجتماعی»، «ارتباطی و روابط بینفردی» و «محیطی و زمانی» دستهبندی شدند. تجارب دانشآموزان و والدین نشان میدهد که استفاده از کلاس معکوس که در دو بخش آموزش خارج از کلاس و تعمیم یادگیری در کلاس درس، صورت میگیرد، پیامدهای فردی، شخصی و اجتماعی مختلفی برای دانشآموزان به همراه داشته است؛ بهطوریکه وقتی در منزل یا در محیط دیگر، یادگیری خود را دنبال میکنند، شخصیسازی یادگیری برای آنها اتفاق میافتد؛ از سوی دیگر، در مرحله دوم یادگیری به شیوه کلاس معکوس، دانشآموزان در حوزه مسائل اجتماعی و سطوح مختلف ارتباطات آموزشی، دچار تحول میشوند. بهطورکلی، نتایج پژوهش نشان میدهد یادگیری به شیوه کلاس معکوس، پیامدهای تربیتی و رفتاری مثبتی را به همراه دارد. همچنین یافتههای پژوهش، زمینه را برای بررسی دیگر پیامدهای یادگیری به شیوه کلاس معکوس فراهم میآورد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_2691_3b7f541b3c0f2326a7e0598126b67f65.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56007320221221Phenomenology of Teachers' Experiences in Virtual Teaching of Mathematics to Children with Special Needsپدیدارشناسی تجارب معلمان در آموزش مجازی ریاضی به کودکان با نیازهای ویژه951182737FAزاهدفرجیمدرس مدعو، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیانهیمنفکریدانشجوی کارشناسی، رشته آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20220729The purpose of this research is to study and represent teachers' experiences of virtual education of children with special needs in mathematics. The research method is qualitative and phenomenological. The population of this qualitative study consists of teachers with special needs in Saqez city who had the experience of teaching mathematics to elementary students in schools for children with special needs in the academic year of 1401-1400. The participating teachers were selected purposefully. A semi-structured interview was used to collect data, and the data collection and interview process continued until theoretical saturation. After recording the interview, they were transcribed. In order to confirm the validity and reliability, the findings were presented to the participants and their comments were received. Then, the main themes and sub-themes were extracted using the seven-step Claysey strategy. The findings include 7 main themes: family impact, unrealistic evaluation, infrastructure for virtual education, teacher empowerment, new opportunities, disadvantages, and effective teaching strategies. The results of the research showed that families, as the audience of virtual education, should be apprised of this kind of education and courses on the effective use of virtual capacity in education should be organized for teachers so that virtual education can play a role as a supplement to face-to-face education in teaching mathematics in the future. It is also necessary to consider special measures and considerations in virtual education for children with special needs of different spectrums.هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه و بازنمایی تجارب معلمان از آموزش مجازی کودکان با نیازهای ویژه، در درس ریاضی میباشد. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. معلمان با نیازهای ویژه شهرستان سقز که در سال تحصیلی 1401-1400 تجربه آموزش ریاضی به دانشآموزان ابتدایی در مدارس کودکان با نیازهای ویژه را داشتهاند، میدان تحقیق این پژوهش کیفی بودند. ابتدا معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند؛ سپس برای جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و گردآوری دادهها و فرایند مصاحبه، تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها پیاده شد. جهت تأیید روایی و اطمینانپذیری، یافتهها به شرکتکنندگان ارائه و نظراتشان دریافت شد؛ سپس برای تحلیل دادهها، با استفاده از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی، مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافتهها شامل 7 مضمون اصلی است که عبارتند از: تأثیر خانواده، ارزشیابی غیرواقعی، زیرساخت برای آموزش مجازی، توانمندسازی معلمان، فرصتهای نوین، معایب و راهبردهای اثربخشی تدریس. نتایج پژوهش نشان داد که خانوادهها باید به عنوان مخاطب آموزش مجازی توجیه شوند؛ همچنین دورههای استفاده مؤثر از ظرفیت مجازی در آموزش برای معلمان برگزار شود تا آموزش مجازی در آینده بتواند به عنوان مکمل آموزش حضوری در آموزش درس ریاضی ایفای نقش کند. لازم است در آموزش مجازی برای کودکان با نیازهای ویژه با طیفهای مختلف، تمهیدات و ملاحظات خاصی در نظر گرفته شود.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_2737_2c589d61166545b712baae373b714462.pdf