دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005120200521The Impact of Organizational and Superior’s Support on the Content and Structural Job Plateau of Teachersنقش حمایت سازمانی و حمایت مافوق بر فلات شغلی، محتوایی و ساختاری معلمان1131314FAصلاح الدینابراهیمیدکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهرانعلیسیفیدانشگاه تهرانمحمدمحمودیدانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانساراسعادتکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20200608Understanding the phenomenon of job plateau is of special importance among teachers because this phenomenon is very common among teachers in terms of job characteristics and organizational context and makes it difficult to manage the career path. Therefore, in the present study, the effect of organizational and superior’s support on the content and structural job plateau of teachers has been investigated. The statistical population of this study is all secondary school teachers in Tehran in the academic year 1397-1397 from among whom 423 teachers were selected as the sample using stratified random sampling. The results of Pearson correlation coefficient showed that the relationships between all research variables are significant at 99% confidence level. The results of regression test showed that the standard regression coefficients related to the variables of superior’s support at 95% confidence level and organizational support at 99% level on the structural and content plateau are significant. These results show that the higher the support of the superior and the support of the organization, the lower the content and structural plateau of teachers.شناخت پدیده فلات شغلی در بین معلمان از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا این پدیده در بین معلمان به لحاظ ویژگیهای شغلی و بافت سازمانی شیوع زیادی دارد و مدیریت مسیر شغلی را دشوار میکند. بنابراین در پژوهش حاضر، نقش حمایت سازمانی و حمایت مافوق بر فلات شغلی محتوایی و ساختاری معلمان بررسیشده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 است که با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 423 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین همه متغیرهای پژوهش، در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد ضرایب رگرسیون استاندارد مربوط به متغیرهای حمایت مافوق در سطح اطمینان 95 درصد و حمایت سازمان در سطح 99 درصد توانایی پیشبینی فلات ساختاری و محتوایی معلمان را دارد. این نتایج نشان میدهد که هر چه حمایت مافوق و حمایت سازمان بیشتر باشد فلات محتوایی و ساختاری معلمان کمتر است.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1314_16e546f9e53b5b8ae02501916d9f5add.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005120200521How Could I Improve the Level of Interest, Motivation and Progress of Sixth Grade Students in Mathematics by Using Active Methods and Creating Applied Learning Opportunities in Teaching and Learning?چگونه توانستم با استفاده از روشهای تدریس فعال و ایجاد موقعیتهای یادگیری کاربردی، میزان علاقه، انگیزه و پیشرفت دانشآموزان پایۀ ششم را در درس ریاضی بهبود بخشم؟15401330FAمهرانگیزجمشیدیکارشناس آمار و آموزگار مقطع ابتدایی، همدان، ایرانرقیهعسگریکارشناس مشاوره و راهنمایی و مدیر مقطع ابتدایی، همدانمریمباقریکارشناس زبان انگلیسی و معاون آموزشی مقطع ابتدایی، همدانJournal Article20200626The present action research entitled “How Could I Improve the Level of Interest, Motivation and Progress of Sixth Grade Students in Mathematics by Using Active Methods and Creating Applied Learning Opportunities in Teaching and Learning?” was performed on a sample of 26 students in Shahid Bahonar 2 Primary School, Hamadan in the academic year of 1398-99. The main goal of the study was creating interest and improving students' academic progress in mathematics. After observing problems such as lack of attention, not doing homeworks properly, anxiety and lack of self-confidence, roots of the problems were analyzed via interviews with students, observing behavior, holding parent-teacher meetings and reviewing teaching methods and determining the students’ academic status. In this research, strategies such as using active teaching methods (e. g. problem solving and exploratory methods), arousing motivation, correct way of understanding problems, teaching mathematics in a practical way and creating practical situations in life and paying attention to individual differences were used. After implementing these strategies, the results showed that “very good” and “good” grades of students in the second round (June) compared to the beginning of the school year increased by 34.6% and their interest rate rised by 57.7% in thje same period.اقدامپژوهی حاضر با عنوان «چگونه توانستم با استفاده از روشهای تدریس فعال و ایجاد موقعیتهای یادگیری کاربردی، میزان علاقه، انگیزه و پیشرفت دانشآموزان پایۀ ششم را در درس ریاضی بهبود بخشم؟» با نمونه آماری 26 دانشآموز، در دبستان شهید باهنر 2 آموزش و پرورش ناحیه2 شهر همدان در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفته است. هدف اصلی، ایجاد علاقه و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بوده است. بعد از مشاهده مشکلاتی مانند کمتوجهی، انجام ندادن درست تکالیف، اضطراب و عدم اعتماد به نفس، با استفاده از مصاحبه با دانشآموزان، مشاهدة رفتار، تشکیل جلسات دیدار با اولیاء و بررسی روشهای تدریس و مشخص کردن وضعیت درسی دانشآموازن ریشههای مشکل بررسی شد. در این پژوهش، از راهکارهایی نظیر استفاده از روشهای فعال تدریس؛ نظیر روش حل مسئله و روش اکتشافی، ایجاد انگیزه، نحوة درست تفهیم مسائل، تدریس ریاضی به شکل کاربردی و ایجاد موقعیتهای کاربردی در زندگی و توجه به تفاوتهای فردی استفاده شد. پس از اجرای این راهکارها، نتایج نشان داد که نمرات «خیلی خوب» و «خوب» دانشآموزان در نوبت دوم (خرداد ماه) نسبت به اوایل سال تحصیلی، 6/34 درصد رشد داشته و میزان علاقه 7/57 درصد از دانشآموزان، نسبت به اوایل سال تحصیلی زیادتر شده است.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1330_ecbc19d73d174c3c7af45b395eb5a200.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005120200521Examination of Solutions for Professional Development of Elementary School Teachers in Laleginبررسی راهکارهای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی شهر لالجین41571377FAنصرالهعرفانیدانشیار، دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایرانمرضیهامینی مفرددانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایرانJournal Article20200626
The aim of the present study was to examin the solutions for professional development of elementary school teachers in Lalegin. To this end, from among 175 elementar teachers, 110 were selected based on cluster random sampling procedure. To collect data, a researcher-made questionnaire was used. The questionnaire was a Likert-type instrument with five options. Using descriptive statistics (e.g. mean, SD, frequency percentage, etc.) and inferential statistics (e. g. Kolmogorov-Smirnov test, and one sample T-test etc.) the data were analyzed. The results showed that there is a significant difference between the traditional and alternative approaches. From among traditional models, supervision of the teacher in the classroom, in-service, and clinical supervision are the main priorities respectively. From among models of alernative approach, cooperative, using radios and virtual space, and professional development schools at precession models are of the highest priorities. Teacher networks at precession, school improvement plan, action research, inter-institutional collaboration, increasing teacher participation in new roles, professional development opportunities, other university-scools partnerships, skill development, reflective models, change-oriented staff development, other forms of distant education, project based, and self-directed development models are the next priorities respectively. In conclusion, curriculum developers are advised to do surveys to find priorities for teachers’ professional development.هدف پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای توسعه حرفهای معلمان ابتدایی منطقۀ لالجین بود. بدین منظور از بین 175 نفر از معلمان ابتدایی، تعداد 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ 84 آیتمی محققساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t تکنمونهای و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین رویکردهای سنتی و نوین تفاوت معناداری وجود دارد. از بین مدلهای رویکرد سنتی، مدل ارزیابی معلم در کلاس درس در اولویت اول، ضمنخدمت اولویت دوم و نظارت بالینی در رتبۀ سوم قرار دارد. در بین مدلهای رویکرد نوین، مدل مشارکتی یا همکارانه، اولین اولویت، استفاده از رادیو و فضای مجازی در اولویت دوم، مدل مدارس حرفهای در اولویت سوم قرار دارند. شبکههای معلمان در اولویت چهارم، طراحی مدارس پیشرفته پنجم، اقدامپژوهی ششم، مشارکت بین-موسسهای هفتم، افزایش مشارکت معلمان در نقشهای جدید هشتم، فرصتهای توسعه حرفهای نهم، مشارکت مدرسه- دانشگاه دهم، مدل توسعه مهارتی یازدهم، مدلهای همراه با تفکر و تعمق دوازدهم، مدل تغییر محور کارکنان سیزدهم، آموزش از راه دور چهاردهم، پروژه در اولویت پانزدهم و توسعه خودگردان در اولویت شانزدهم قرار دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد برنامهریزان نظام آموزش و پرورش برای توسعه حرفهای معلمان در مناطق مختلف نظرسنجی کرده و اولویتها را در نظر بگیرند.
https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1377_25a3eb0e81396eae7c66a804a7c2c9b7.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005120200521The Effect of Metacognitive Strategies Instruction on Reading Comprehension Ability among Learners with Different Degrees of Motivation and Metacognitive Knowledgeتأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانایی خواندن و درک مطلب دانشجویان با سطوح متفاوت انگیزه و دانش فراشناخت59761390FAمجتبیمقصودیاستادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0003-2285-2872سید حسنطالبیدکتری زبان انگلیسی، استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانسلیمانیحیی زادهدکتری روانشناسی تربیتی، استادیار آموزش و اشتغال زنان، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20200528This study aims to investigate the effect of metacognitive strategies instruction on reading comprehension among learners with different degrees of awareness of metacognitive reading strategies and motivation to read in English. For this purpose, after receiving reading comprehension strategies and motivation to read questionnaires and obtaining scores below or above the mean, 85 students were divided into four groups with different degrees of reading strategies awareness and motivation to read. The participants were instructed reading comprehension strategies and test of reading comprehension was given to them. Instruments employed in the study were the 40-item standard test of English propficiency (Nelson), reading comprehension test (Talebi, 2015), reading strategies questionnaire (Mokhtari & Reichard, 2002), and motivation to read questionnaire (Komiyama, 2013). For data analysis, descriptive statistics including mean and standard deveiation and inferential statistics of ANCOVA were used to test the research hypotheses. Analysis of data showed that as a result of reading strategy instruction, all four groups improved significantly in reading comprehension ability. The overall improvement was most observed in the group with the highest degree of awareness of reading strategies and motivation to read and least observed in the group with the lowest degree of awareness of reading strategies and motivation to read. Catergorywise analysis also showed inconsistency in reading performance in different groups. It can be concluded that the different combinations of learner charecteristics have effects on the outcome of the instruction of metacognitive reading strategies and material developers and reading instructors are recommended to consider them. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانایی خواندن و درک مطلب در میان دانشجویان با میزان متفاوت آگاهی از راهبردهای فراشناختی و انگیزه خواندن در زبان انگلیسی است. به این منظور، 85 دانشجو از دانشگاه فرهنگیان اراک به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند و پس از دریافت پرسشنامههای انگیزه و راهکارهای خواندن و کسب نمره 1± بالاتر و پایینتر از میانگین در هر ابزار به چهار گروه با میزان متفاوت آگاهی از راهکارهای فراشناختی و انگیزه خواندن تقسیم شدند. راهکارهای خواندن و درک مطلب به این دانشجویان آموزش داده شد و قبل و بعد از آموزش، آزمون خواندن و درک مطلب اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، آزمون استاندارد 40سؤالی توانش زبان انـگلیسی (نلسـون)، آزمـون خواندن و درک مطلـب طالبی(2015)، پرسشنامۀ راهبردهای درک مطلب در خواندن مختاری و ریچارد (2002)، و پرسشنامۀ انگیزه خواندن کومی یاما (2013) است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کواریانس تک متغیره (آنکوا) جهت آزمون فرضیههای پژوهش استفاده گردید. یافتهها در هر چهار گروه، رشد معناداری در توانایی خواندن و درک مطلب نشان داد. گروهِ با انگیزه پایین و آگاهی پایین و گروه با انگیزه بالا و آگاهی بالا از راهکارهای خواندن، به ترتیب کمترین و بیشترین میزان پیشرفت را نشان دادند. بررسی مؤلفهای نیز عدم انسجام در عملکرد خواندن در گروههای مختلف را نشان داده است. لذا ترکیبات مختلف از مشخصههای فراگیران بر نتیجه آموزش راهبردهای خواندن تأثیرگذار بوده و باید موردتوجه مؤلفین کتب درسی و مدرسین مهارت خواندن قرار بگیرد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1390_9e220d936175c8cc3ab6013165f02323.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005120200521Reflection of Emotional Intelligence in Teachers' Job Performance in District 15 of Tehranبازتاب هوش عاطفی در عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران77861391FAمحمودصفریعضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-9116-7732Journal Article20200605The aim of this study was to investigate the reflection of emotional intelligence on the job performance of teachers in district 15 in Tehran in the academic year of 2019-2020. The statistical population of the study included all 1248 employed teachers. Based on the Cochran's formula, 295 people (115 males and 180 females) were randomly selected as the sample. For data collection, the standard Shering Emotional Intelligence Questionnaire (1996) with 34 items with reliability of 0.94 and Porter's Job Performance with 24 items and estimated reliability of 0.90 were used. The validity of both questionnaires was also confirmed by ten qualified professors. In order to analyze statistical data, both descriptive and inferential statistics were employed, using SPSS software. At the descriptive level, frequency, mean, and standard deviation were used.Considering inferential statistics, Pearson correlation and multiple regression were used. The results showed that there was significant relationship between each of the components of emotional intelligence (self-awareness, self-control, self-motivation, social skills and social awareness) and job performance. Emotional intelligence can predict employees' job performance through four components of self-control, empathy, motivation, and social skills.هدف از این مطالعه، بررسی بازتاب هوش عاطفی در عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 98-99 بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان شاغل به تعداد 1248 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران 295 نفر (115 مرد و 180 زن) بهصورت تصادفی ساده بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش عاطفی شرینگ (1996) با 34 گویه و با پایایی 94/0 و عملکرد شغلی پورتر با 24 گویه و با پایایی 90/0 استفاده گردید. همچنین روایی هر دو پرسشنامه توسط ده نفر از استادان صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای آماری از دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار spss استفاده شد که در سطح توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین هر یک از مؤلفههای هوش عاطفی (خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، مهارتهای اجتماعی و هوشیاری اجتماعی) و عملکرد شغلی رابطه معنادار وجود دارد. هوش عاطفی از طریق چهار مؤلفه خودکنترلی، همدلی، انگیزش و مهارتهای اجتماعی میتواند عملکرد شغلی معلمان را پیشبینی کند.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1391_89f0f222babf0fd1e27f7420ca2f12cb.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56005120200521Relationship between Teachers’ Time Management Skills and Job Stress in Girls’ Schools in Ardabil Cityرابطه مهارت مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان مدارس دخترانه شهر اردبیل871021392FAربابهآرمونکارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانصدرالدینستاریدانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران0000-0002-3417-8494Journal Article20200713
The purpose of this research was to examine the relationship between time management skills and job stress among female high school teachers. The research method was descriptive-correlational. The statistical population was all the female high school teachers in Ardabil city (N=530), from among whom, 216 teachers were selected based on Morgan's sampling table with a stratified random sampling method. The data were collected by Bordbar Job Stress Questionnaire and Queen's Time Management Questionnaire. The formal and content validity of both questionnaires were confirmed using experts’ opinion, and their reliability was estimated via Cronbach's alpha method, which was 0/87 for job stress and 0/76 for time management questionnaire. The collected data were analyzed using one group t-test, correlation coefficient and analysis of variance. The findings of the research showed that there is a significant negative relationship between time management skills and job stress among teachers; The current status of teachers' time management skills is in a desirable level, but the job stress of teachers were higher than the mean. Teachers with more work experience had the highest level of time management skills, and younger teachers had more job stress than older colleagues.تحقیق حاضر باهدف بررسی رابطه مهارت مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان مقطع متوسطه مدارس دخترانه انجام گردید. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری معلمان زن شهر اردبیل به تعداد 530 نفر بود که از این جامعه آماری براساس جدول نمونهگیری مورگان با روش تصادفی طبقهای، نمونهای به تعداد 216 نفر انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه استرس شغلی بردبار و پرسشنامه مدیریت زمان کوئین بود. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه با استفاده ازنظر متخصصان و پایایی با روش آلفای کرونباخ که برای استرس شغلی مقدار 87/0 و مدیریت زمان مقدار 76/0 بهدست آمد. دادهها با استفاده از آزمونt تکگروهی، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس تحلیل گردید. یافتههای تحقیق نشان داد بین مهارت مدیریت زمان و استرس شغلی دبیران رابطه معکوس معنیداری وجود دارد؛ وضعیت موجود مهارت مدیریت زمان معلمان در وضع مطلوبی قرار دارد، ولی استرس شغلی معلمان بالاتر از میانگین است؛ معلمان باسابقه کاری بیشتر دارای بیشترین میزان مهارت مدیریت زمان بودند و معلمان با سنین کمتر دارای استرس شغلی بیشتری نسبت به معلمان با سن بالاتر بودند.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1392_b94bd01de189c28c67c92d81057d9c7c.pdf