دانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004220190823Investigation of Teachers Lived Experiences of Job Burnout:
A Phenomenological Studyبررسی تجارب زیسته معلمان از فرسودگی شغلی: مطالعه پدیدار شناسانه1141126FAمحمدباردلدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران.0000-0003-1546-4900قهرمانمددلودکتری برنامهریزی درسی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.نسرینحسین پورلیسانس علوم تربیتی، فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.مسعودولیزادهدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه پیام نور واحد بوکان، بوکان، ایران.Journal Article20191220Phenomenon of Job Burnout is an inevitable part of professional life. There are many quantitative studies in this area, but few qualitative studies have investigated this problem. This study was conducted to investigate teachers' lived experiences of Job Burnout. This is a qualitative study with a phenomenological approach. In this study, 20 elementary school teachers were selected using Purposive sampling. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed using Smith’s method. After data analysis, 4 main themes and 16 sub-themes were extracted. It was revealed that in the definition of Job Burnout, examples, Sources, and Job Burnout relief strategies, there is a consistency between the teachers' lived experiences and background.در حیطۀ شغلی، پدیده فرسودگی شغلی بخش اجتناب ناپذیر زندگی حرفهای را تشکیل میدهد و پژوهش های فراوانی به روش کمی در راستای آن انجام شده است؛ اما پژوهش کیفی که بتواند این رفتار را به شکل گستردهای مورد بررسی قراردهد، بسیار اندک است. پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربیات زیسته معلمان از پدیده فرسودگی شغلی انجام گرفت. مطالعه حاضر از نوع کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بود. در این مطالعه 20 معلم دوره ابتدایی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. بعد از تحلیل نتایج 4 مضمون اصلی و 16 مضمون فرعی استخراج گردید و مشخص شد در تعریف فرسودگی شغلی، نمونهها، منابع، و راهکارهای رفع فرسودگی شغلی بین تجربیات زیسته معلمان با پیشینه همسویی وجود دارد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1126_5272337c47c83751a7fe3a387a2f9da7.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004220190823Studying the Computer Literacy Status of High School Teachers (Level 1)بررسی وضعیت سواد رایانه ای دبیران مقطع متوسطه اول15271127FAکلثومکهریزیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمدرضاتقوادانشیار مدیریت سیستم های اطلاعاتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسمیرانظریکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20191005The purpose of this study was to investigate the status of computer literacy among the teachers of public high schools in Khorramabad city. The present study is an applied research which uses descriptive-survey method for data collection purposes. The statistical population of the study consisted of all the teachers of public high schools (level 1) in Khorramabad city (N=1083) in the academic year of 1397-98. The sample of the study was selected based on cluster sampling procedure, using Krejcy Morgan's (1970) table (N=411). To analyze the data, independent-samples T-test, Friedman rank test, and one-way analysis of variance were used. The data collection instrument was a researcher-made computer literacy questionnaire. The results of the research showed that in general, teachers rated their computer literacy lower than the average, and their skills in using the Internet and WORD were higher than other computer skills. There was no meaningful relationship between the level of computer literacy and the demographic characteristics of the target sample, including gender, teaching experience and academic qualifications.پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت میزان سواد رایانهای در بین دبیران مدارس دولتی مقطع متوسطه اول شهر خرم آباد انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دبیران مدارس دولتی مقطع متوسطه اول شهر خرمآباد به تعداد 1083 نفر در سال تحصیلی 98- 1397 بودند. حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی مورگان(1970) تعداد 411 دبیر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی یک نمونه مستقل، آزمون رتبهای فریدمن و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، استفاده از پرسشنامه محققساخته سواد عمومی رایانهای بود. نتایج پژوهش نشان داد که به طور کلی دبیران میزان سواد رایانهای خود را پایینتر از سطح متوسط ارزیابی کردند و مهارت آنان در کاربرد اینترنت و Word بیشتر از دیگر مهارتهای عمومی رایانهای بود. در ارتباط بین میزان سواد رایانهای با ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد نظر از جمله جنسیت، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی، ارتباط معناداری وجود ندارد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1127_c9050b429b28849aadd86b5e98b1ef28.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004220190823A Grounded Theory Study of Learning through the Flipped Method: Learning through the Flipped Method in the Classroomنظریه زمینهای یادگیری به روش معکوس: ایجاد یادگیری به روش معکوس در کلاس درس29451128FAبیژنعبداللهیدانشیار ، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانآرزواحمدآبادیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20191031Culture is one of the most important and frequently used concepts in social sciences. Achieving such a position in theory and practice is due to numerous experiences in the new era to identify key variables in the developments of human societies. Of the different cultural functions, one can point to its role in the classroom, especially while learning new ways, including Flipped learning, which has been investigated in this study. In other words, the main purpose of this study is to examine the Flipped learning culture in the classroom. This research is a qualitative study based on grounded theory. The research field of this study is the fifth and sixth grades of elementary schools in the city of Neishabur in the academic year of 1395-96 (2016-2017). The main data collection instrument is semi-structured interview, and the participants are five elementary teachers who implemented the Flipped Learning method. Collected data was analyzed by Strauss and Corbin coding method, and was validated via Goba and Lincoln quadratic criteria. The results showed that in order to create a learning culture in Flipped way, we should consider factors such as teacher's full mastery, students’ motivation, teacher's belief in the ability to do work, school and management incentive policies, resources and facilities needed, school encouragement, family awareness, classroom dynamics, teacher's belief in the effectiveness of Flipped learning, teacher's belief in student knowledge, teacher's up-to-date information, traditional frameworks and laws, cultural preconceptions covert in the role of teacher and the interest in being driven by the teacher.فرهنگ از مهمترین و پرکاربردترین مفاهیم در علوم اجتماعی است. کسب چنین رتبه و جایگاهی در نظر و عمل، مرهون تجارب متعدد در دوره جدید جهت شناسایی متغیرهای کلیدی در تحولات جوامع انسانی میباشد. از کارکردهای متفاوت فرهنگ میتوان به نقش آن در کلاس درس اشاره کرد، بهویژه در ضمن یادگیری به شیوههای جدید از جمله یادگیری به شیوه معکوس که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. به عبارتی هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ایجاد یادگیری معکوس در کلاس درس است. روش این پژوهش از نوع کیفی با استفاده از نظریه زمینهای است. میدان تحقیق، مدارس ابتدایی در پایههای پنجم و ششم شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 96-95 است. ابزار اصلی تحقیق حاضر، مصاحبه نیمهساختار یافته است و مشارکتکنندگان شامل پنج نفر از معلمانی هستند که روش یادگیری معکوس را اجرا کردهاند. دادههای گردآوری شده از طریق روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شدند و برای اعتباریابی یافتهها از معیارهای چهارگانه گابا و لینکلن استفاده شد. نتایج نشان داد برای ایجاد یادگیری به شیوه معکوس باید به عواملی از جمله تسلط کامل معلم، انگیزهدهی به دانشآموز، باور معلم نسبت به توانایی انجام کار، سیاستهای تشویقی مدرسه و اداره، منابع و امکانات مورد نیاز، مشوق بودن مدرسه، آگاهی بخشی به خانوادهها، پویایی کلاس درس، باور معلم به اثربخشی یادگیری به شیوه معکوس، باور معلم نسبت به دانشآموز، بهروز بودن اطلاعات معلم، خارج شدن از چهارچوبها و قوانین سنتی، پیش فرضهای فرهنگی نهفته در مورد نقش معلم و علاقه به هدایتشدن توسط معلم توجه کرد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1128_595e5687b0ac69f615be1d271ecd746c.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004220190823The Effectiveness of Social Competence Intervention Program on Symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) among Male Elementary School Studentsاثربخشی برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی بر نشانگان اختلال بیش فعالی/ نقص توجه در دانشآموزان پسر47611135FAمختارویسانیدکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانمنیجهشهنی ییلاقدکترای روانشناسی تربیتی، استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانJournal Article20191130The present research studies the effectiveness of social competence intervention program on symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) among male elementary school students in Sanandaj. This research is an experimental study, including pretest-posttest-follow up and control group. The research instrument used in this study was Conners Parent Rating of Childhood Behavior Problems. 36 male students, who were suffering from attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), were selected by simple random sampling method from elementary schools in Sanandaj, and were assigned to two groups: social competence and control (18 students each). Before starting the treatment, a pretest was given to both groups. Then, the experimental group was exposed to social competence intervention program. At the end of the treatment, a post-test and 1 month later a follow-up test was administered to two groups. The results showed that intervention social competence has meaningfully decreased (p<0.001) the symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder in the posttest and follow-up test. Also, social competence intervention program has meaningfully decreased the attention deficit and hyperactivity subscales (p<0.001). Social competence intervention program is significantly effective in decreasing sympotoms of attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) and applying these methods is recommended to counselors and psychologists.پژوهش حاضر به منظور اثربخشی برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی بر نشانگان اختلال بیش فعالی/نقص توجه در دانش آموزان انجام شد. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری و گروه گواه است. ابزار مورد استفاده این پژوهش، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1998) فرم والد میباشد. از بین دانش آموزان پسر 7 تا 10 سال مراجعه کننده به مرکز اختلالات رفتاری در شهر سنندج، تعداد 36 نفر که دارای اختلال بیشفعالی/نقص توجه بودند، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گروه گواه (18 نفر) گمارده شدند. قبل از شروع فرآیند آموزش، از هر دو گروه، پیشآزمون به عمل آمد. پس از اتمام فرآیند مداخله، از هر دو گروه، پس آزمون و بعد از گذشت یک ماه از اجرای پس آزمون، از هر دو گروه، آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی، نشانگان اختلال بیشفعالی/ نقصتوجه و خرده مقیاسهای بیتوجهی و بیشفعالی را به طور معنیداری کاهش داد (0.001>p). برنامه مداخلهای شایستگی اجتماعی تأثیر مناسبی روی نشانگان اختلال بیشفعالی/نقصتوجه و خرده مقیاسهای آن دارد؛ بنابراین استفاده از این برنامه مداخلهای توسط معلمان، روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران توصیه میشود.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1135_01bedc2e3a3c58fd08ed323e359c0fce.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004220190823Predicting Self-Efficacy Based on the Component of Career Concerns of Female High School Teachersپیش بینی خودکارآمدی بر اساس مولفۀ دغدغه های حرفه ای معلمان زن دبیرستان63711136FAراضیهکاربخشکارشناس ارشد مشاوره شغلی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایرانالههذبیحی جلالی زوارهکارشناس ارشد مشاوره شغلی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-1911-6084محبوبه ساداتسیدیکارشناس ارشد مشاوره شغلی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20200309One of the attributes that is associated to teachers’ success and failure is self-efficacy. But the key question is, is it possible to predict self-efficacy of high school teachers based on the career concerns component. The aim of the present study is to predict self-efficacy based on the career concerns component of Female high school teachers. This research is descriptive and correlational. The statistical population of the study includes all female high school teachers of High schools in district 15 of Tehran in the 96-97 academic year. 155 teachers who were selected based on multi-stage cluster sampling completed the questionnaire. In order to investigate the relationship between occupational concerns and self-efficacy, the Professional Concerns Questionnaire of Super, and the Self-Efficacy Scale developed by Sherer et al. were employed. The data were analyzed using Pearson correlation and concurrent multiple regression. The results showed that there was a significant positive correlation between self-efficacy and job discovery stage, the stage of cooperation cut-off, the stage of engagement of job, while there was no statistically significant correlation between self-efficacy, survival and maintenance and career change stage. Regression analysis showed that predictor variables including job discovery stage, working stage, survival and maintenance phase, discontinuation phase, and job change stage accounted for 8% of the variance of self-efficacy variable. By considering the concern variable along with other factors affecting self-efficacy, one can expect teachers to improve self-efficacy.یکی از ویژگی های مرتبط با موفقیت و شکست معلمان، خودکارآمدی است، اما مسئله اصلی این است آیا می توان بر اساس مؤلفه دغدغه های حرفه ای، خودکارآمدی معلمان را پیش بینی کرد؟ هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی خودکارآمدی، براساس مؤلفه دغدغه های حرفه ای معلمان دبیرستان می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن دبیرستان نوبت اول منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 میباشد. نمونه گیری با روش خوشه ای چندمرحله ای انجام شد و تعداد 155 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش به پر کردن پرسشنامه اقدام نمودند. به منظور بررسی رابطه بین دغدغه شغلی و خودکارآمدی از پرسشنامه دغدغه حرفه ای سوپر و خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده گردید. داده های به دست آمده با روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مشخص شد بین خودکارآمدی و مرحله کشف شغلی، مرحله مشغول کار شدن و مرحله قطع همکاری رابطه مثبت معناداری وجود دارد و بین خودکارآمدی و مرحله بقا و نگهداری و مرحله تغییر شغلی رابطه معناداری به لحاظ آماری دیده نمی شود. تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین شامل مرحله کشف شغلی، مرحله مشغول کار شدن، مرحله بقا و نگهداری، مرحله قطع همکاری و مرحله تغییر شغلی، 8% از تغییرات متغیر خودکارآمدی را تبیین می کنند. نتیجه اینکه با مورد توجه قرار دادن متغیر دغدغه های حرفه ای در کنار سایر عوامل اثرگذار بر خودکارآمدی، می توان ارتقای خودکارآمدی در معلمان را انتظار داشت.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1136_1f08b4edc87610300296f08bc45b4351.pdfدانشگاه فرهنگیانتوسعه حرفه ای معلم2476-56004220190823An Introduction to Typology and Features of Educational Narrativesدرآمدی بر نوع شناسی و ویژگی های روایت های تربیتی731001137FAحسینقربانیدکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، آموزگار ابتدایی، اصفهان، ایرانتقیآقاحسینیعضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20191206Narration and storytelling are tied to the lives of all humans. It is as if every human being is a story who must be narrated in order to be understood. In the same vein, the world of education is also the world of stories and narratives. Narratives of successes and failures in teaching and learning, and stories of students, teachers, managers, and other education practitioners they've encountered in their career. Therefore, it can be said that much education knowledge is embedded in life experiences and stories. Accordingly, the purpose of the present study was to apply a document analysis approach based on objective examples to identify and classify the types of narratives in the field of education. The findings showed that narrative methods can be classified based on different criteria: In terms of interpreting experiences, three types of individual, collaborative, and dialogic; In terms of narrator type, two types of autobiography and biography; In terms of the source of the narrative, four types of daily, individual, group, and adaptive; in terms of writing style, two types of public and academic; In terms of the angle of view, three types of first person, second person and third person; and in terms of the foundation of the narrative, two types of reality-based and imagination-based. These divisions can be helpful to introduce people to a variety of educational narratives.روایت گری و داستانگویی با زندگی همه انسانها عجین است. گویی هر انسان به مثابه داستانی است که باید روایت گردد تا فهمیده شود. از سویی، جهان تعلیم و تربیت نیز جهان داستانها و روایتها است. روایتهایی از موفقیتها و شکستها در راه تدریس و یادگیری، داستانهایی از دانشآموزان، معلمان، مدیران و دیگر کُنشگران و کارگزاران تعلیم وتربیت که در زندگی خویش و در راه درس و مدرسه با آنها مواجه شدهاند. بنابراین میتوان گفت بخش عظیمی از دانش و معانی تعلیم و تربیت، در تجارب و داستانهای زندگی نهفته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش اسنادپژوهی و بر اساس مثالهای عینی، انواع روایتهای تربیتی را شناسایی نماید و ویژگیهای هر طبقه را برشمارد. یافتهها نشان داد روشهای روایتگری از نظر روش تفسیر تجارب به سه نوع انفرادی، اشتراکی و گفت و گویی؛ از نظر نوع راوی به دو نوع خودنوشت و دیگرنوشت؛ از نظر منبع روایت به چهار نوع روزانه، فردی،گروهی و تطبیقی؛ از نظر سبک نگارش به دو نوع عمومی و دانشگاهی؛ از نظر زاویه دید به سه نوع اول شخص، دوم شخص و سوم شخص؛ و از نظر بنیاد شکلگیری روایت به دو نوع مبتنی بر واقعیت و مبتنی بر تخیل، قابل تقسیمبندی است که هر طبقه دارای ویژگیها و دلالتهای خاصی میباشد. این تقسیمبندیها جهت آشنایی اولیه علاقهمندان با گستره روایتهای تربیتی میتواند مفید و راهگشا باشد.https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1137_0c79b0c587f336ca8c1afde45d68646e.pdf