%0 Journal Article %T بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‎ها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی در درس ریاضی %J توسعه حرفه ای معلم %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2476-5600 %A علایی, توران %A محمدپور, ابراهیم %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 3 %N 3 %P 53-69 %! بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‎ها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی در درس ریاضی %K ارزشیابی توصیفی %K نقاط قوت %K ضعف %K فرصت‌ها %K تهدیدها %R %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی در درس ریاضی پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان سقز انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 1397-1396 می‏ باشد. تعداد 130 نفر معلم به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از یک پرسشنامه محقق‏ ساخته 58 گویه ‏ای در مقیاس لیکرت با طیف پنج‌درجه‌ای (خیلی ‏زیاد، زیاد، تاحدودی، کم و خیلی‏ کم) گردآوری شدند. روایی محتوای پرسشنامه با مراجعه به نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از روش اجرای مجدد، مورد بررسی قرار گرفت. ضریب پایایی 0/94 به ‏دست آمد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از آزمـون‌هـای t تک ‏نمونه‌ای و آزمون فریدمن به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که ارزشیابی توصیفی، دارای نقاط قوت‌ مهمی ازجمله کاهش اضطراب امتحان ریاضی در دانش‌آموزان می‌باشد. مهم‌ترین ضعف‌های اجرای ارزشیابی توصیفی نیز عبارتند از تعداد بالای دانش‌آموزان در کلاس و عدم اعتقاد اغلب والدین به ارزشیابی توصیفی. مهم‌ترین فرصت‌های ارزشیابی توصیفی عبارتند از افزایش روحیه مشارکت در بین دانش‌آموزان. مهمترین تهدیدهای ارزشیابی توصیفی عبارتند از عدم امکان مقایسه دقیق بین دانش‌آموزان از نظر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی. یافته‌ها همچنین نشان داد که بین نظرات معلمان زن و مرد در خصوص نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. %U https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_809_dbafce605bbe2db89fcdd748d6d222bb.pdf