بررسی تاثیر رفتار مشارکت جویانه معلمان بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانش ‏آموخته مقطع دکتری تخصصی رشته برنامه ‏ریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانش‏آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رفتار مشارکت‌جویانه معلمان بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی ناحیه سه کرج، انجام شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر اجرا شبه‏ آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بدون پیش‌آزمون می‌باشد. جامعه آماری، دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی ناحیه سه کرج در سال تحصیلی 97-1396، به تعداد 8574 نفر است. نمونه آماری با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 30 نفره به عنوان گروه آزمایش و کنترل به تصادف گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر (1981) می‌باشد و برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی از کارنامه دانش‌آموزان استفاده شده است. جهت بررسی روایی پرسش‌نامه از نظرات متخصصان استفاده شد و پایایی این پرسش‌نامه با آزمون آلفای کرونباخ 0/85 محاسبه گردید. جهت تجزیه‌ و تحلیل از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که رفتار مشارکت‌جویانه معلمان بر انگیزش درونی و بیرونی و همچنین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی ناحیه سه کرج مؤثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Teacher's Participatory Behavior on Motivation and Academic Achievement of Elementary School Students

نویسندگان [English]

  • Morteza Shahmoradi 1
  • Taiyebeh mehrani 2
1 Ph.D. in curriculum development, graduated from Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 M.A. in primary education, Islamic Azad University of Karaj, Karaj, Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of studying the effect of teachers' participatory behavior on the motivation and academic achievement of elementary students in District 3 of Karaj. This study is an applied research and in terms of performance, it uses a quasi-experimental method with experimental and control groups without any pre-test. The statistical population of the research consists of the 6th grade elementary students of the 3rd district of Karaj in the academic year of 2017-2018 (N = 8574). The statistical sample consisted of 2 groups (N = 30 for each group), which were selected based on convenience sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. The instrument of this study was Hartler's Standard Higher Education Inventory (1981). Moreover, the students' academic reports were used as indicator of their academic achievement. In order to assess the content validity of the questionnaire, the expert judgement method was used and the reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha (α = 0.85). To analyze the data, independent samples T-test was used. The results showed that teachers' participatory behavior significantly affects the internal and external motivation and academic achievement of elementary students in District 3 of Karaj.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Participatory behavior
  • Motivation
  • internal motivation
  • external motivation
  • academic achievement