نقش مدیریت دانش در توسعه شایستگی حرفه‏ ای اعضای هیأت علمی دانشگاه‏ها (مورد مطالعه: اساتید هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شاهد گروه علوم تربیتی

چکیده

از آنجا که اعضای هیأت علمی باعث کیفیت و توان علمی آموزش عالی به‏خصوص در امر آموزش، پژوهش و تربیت افراد نخبه و متخصص می‏ شوند، مطلوب است دانشگاه‏ها در راستای توسعه شایستگی‏ های اعضای هیأت علمی، گام‏ های اساسی برداشته و به گونه ‏ای برنامه ‏ریزی شده، رشد و ارتقای شایستگی‏ های همه‏ جانبه اعضای هیأت علمی خود را فراهم سازند. یکی از ابزارها برای رسیدن به این مهم، استفاده از مدیریت دانش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت دانش در توسعه شایستگی حرفه ا‏ی اعضای هیأت‏ علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران می‏ باشد. نوع پژوهش حاضر، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 96-1395 است که تعداد کل آنها 130 نفر بوده است که از این جامعه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 110 نفر با استفاده از روش نمونه‏ گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ‏ها از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد (برای سنجش مدیریت دانش از پرسشنامه لاوسون و برای سنجش شایستگی حرفه‏ ای اعضای هیأت علمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد). به‏ منظور تحلیل آماری داده ‏ها از ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ابعاد ایجاد دانش، جذب دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش، سازماندهی دانش و ذخیره دانش، به ترتیب، بیشترین ارتباط را با گرایش اساتید به کسب شایستگی حرفه ‏ای دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Knowledge Management in the Faculty Members' Professional Competence Development (A case study: All faculty members of Farabi Campus at Tehra University)

نویسنده [English]

  • mohsen dibaei saber
shahed university
چکیده [English]

Since faculty members have made quality and scientific ability of higher education especially in the field of education, research and education of elite and specialist, it is desirable that universities take basic steps towards developing the competencies of faculty members. Planned to develop and enhance the full competencies of their faculty members. One of the tools to achieve this is the use of knowledge management. The purpose of this study was to investigate the role of knowledge management in the development of professional competence of faculty members of Farabi University of Tehran. The type of research is applied and research method is descriptive correlational. The statistical population of the study consisted of all faculty members of Farabi campus of the University of Tehran in the academic year of 2017-2018, whose total number was 130. From this population, using Kerjesi and Morgan table, 110 people were randomly selected using simple random sampling method. Sample titles were selected. Two standard questionnaires were used to collect data. To measure knowledge management, the Lawson questionnaire was used and a researcher-made questionnaire was used to assess the professional competence of faculty members. Pearson correlation coefficient was used to analyze the data. The results of the research showed that the dimensions of knowledge creation, knowledge absorption, knowledge dissemination, knowledge application, knowledge organization and knowledge storage respectively had the most relationship with the tendency of professors to earn competence Professional

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency
  • Development
  • Faculty Members
  • Knowledge Management