تأثیر خوش‌بینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی تأثیر خوش‌بینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه (232 نفر) بود که با استفاده از روش نمونه‌ گیری تصادفی نسبتی، تعداد 144 نفر به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه استاندارد خوش‌بینی مسیر شغلی روتینگ‏ هاوس و همکاران (2005)، کامیابی در کار پوراث و همکاران (2011) و تعلق خاطر کاری شافلی و همکاران (2006) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، مدل‌ سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات با استفاده از دو نرم افزار SPSS نسخه 19 و Smart PLS 2 استفاده شد. نتایج نشان داد در سطح (P<0.01) خوش‌بینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و ابعاد آن (فداکاری و مجذوب شدن) و بر کامیابی در کار و ابعاد آن (سرزندگی و یـــادگیری) تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین می‌ تــوان گفت که خوش‌بینی مسیر شغلی می‌تواند باعث افزایش تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شود که این می‌تواند باعث افزایش بهره‌ وری و عملکرد بهتر آن‌ها شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Career Optimism on Physical Education Teachers’ Work Engagement and Thriving at Work in Urmia City

نویسندگان [English]

  • Maryam Faraghi 1
  • Hamid Jenani 2
1 M.A. Department of Sport Management, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to study the effect of career optimism on physical education teachers’ work engagement and thriving at work in the city of Urmia. The adopted research approach was descriptive and the correlational design was based on structural equation modeling. The statistical population included all physical education teachers in urmia (N=232), out of whom 144 subjects were selected by using random sampling method. The data collection instruments were three standard questionnaires: Rottinghaus et al.’s (2005) Optimism of Career Path, Porath, et al.’s (2011) Thriving at Work and Schaufeli et al.’s (2006) Work engagement. The data was analyzed by employing SPSS 19 and Smart PLS 2. The results demonstrated that career optimism has positive effect on employee engagement and its dimensions (dedication and absorption) and on thriving at work and its dimensions (vitality and learning) (P< 0.01). Therefore, it can be said that the career optimism on work path can increase the physical education teachers’ work engagement and thriving at work, accordingly resulting in their efficiency and performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career Optimism
  • Work Engagement
  • Thriving at Work
  • Physical Education Teachers
  • Urmia