پیش بینی توسعة حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا از طریق عوامل انگیزشی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 کارشناس ارشد برنامه ‏ریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عوامل انگیزشی و توسعة حرفه‏ ای اعضای هیأت دانشگاه بوعلی سینا بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 453 نفر تشکیل می ‏دهد. از بین اعضای هیأت علمی با روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه‏ای، 196 نفر به عنوان نمونه استادان با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، انتخاب شد. ابزار جمع‏ آوری داده‏ ها شامل دو پرسشنامه عوامل انگیزشی و توسعه حرفه‏ ای اعضای هیأت علمی بود. اطلاعات جمع‏ آوری شده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه با روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ های پژوهش نشان داد که در مجموع، میانگین عوامل انگیزشی اعم از درونی و بیرونی و تمامی مؤلفه ­های توسعه حرفه ای اعضای هیأت علمی مورد بررسی، بالاتر از حد متوسط قرار دارد. بین عوامل انگیزشی اعم از درونی و بیرونی با توسعه حرفه حرفه ­ای اعضای هیأت علمی، رابطه همبستگی مثبت و معنی ­داری وجود دارد. به‏ علاوه، یافته­ های پژوهش نشان داد که عامل انگیزش بیرونی بیش از عامل انگیزش درونی بر توسعه حرفه‌ای اعضای هیأت علمی تأثیر دارد و به تنهایی توانسته است بیش از 58 درصد تغییرات توسعه حرفه ‏ای آن‏ ها را تبیین نماید و زمانی که این عامل با عامل انگیزش درونی همراه شده است، توانسته‏ اند در کنار یکدیگر، نزدیک به 63 درصد از تغییرات توسعه حرفه ای اعضای هیأت علمی را تبیین ‌نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prospecting of Professional Development of Faculty Members at Bu-Ali Sina University through Motivational Factors

نویسندگان [English]

  • Yahya Maroofi 1
  • Ferdous Alimoradi 2
1 Associate Professor, Department of Education, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
2 M. A. of Curriculum Development, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between the motivational factors and the professional development of the members at the University of Bu-Ali Sina. The research method is descriptive-correlational. The population of the study consists of 435 faculty members of Bu-Ali Sina University. Out of the faculty members, 196 individuals were selected using a random sampling method, by sample size set for Krejci and Morgan. The data gathering tool included two questionnaires of motivational factors and professional development of faculty members. The collected data were analyzed in two levels of descriptive statistics and inferential statistics including correlation coefficient and multiple regression analysis with stepwise method. The findings of this study showed that the average of motivational factors, both internal and external, and all the components of professional development of faculty members were higher than average. There is a positive and significant correlation between the motivational factors, both internal and external, with professional development of faculty members. In addition, the findings of the research showed that external motivating factor has more influence on professional development of faculty members than internal stimulus factor and alone has been able to explain more than 58% of their professional development changes, and when this factor added to internal motivation factor has been able to explain, together, about 63 percent of the changes in the professional development of faculty members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivational factors
  • internal motivation factors
  • external motivation factors
  • Professional Development